دانشنامه فنی

سقف‌ های متحرک و تاریخچه کاربرد آنها

سقف‌ های متحرک و تاریخچه کاربرد آنها

سقف های متحرک و تاریخچه کاربرد آنها

استفاده از سقف های متحرک در بناها از زمان‌های بسیار قدیم رواج داشته است. بناهای تاریخی بسیاری در زمان روم باستان یافت شده‌اند که با استفاده از تیرهای چوبی و ترکه‌های عمودی و طناب، مسقف به سقف‌ های متحرک می‌شدند تا هم از نور روز استفاده نموده و هم از باد و باران مصون بمانند.

در دوره قاجاریه و در باغ‌سازی نیز از سازه‌های سبک در باغ‌ها به جهت ایجاد سایه در میان باغ استفاده می‌شده که در تابستان در زیر این چادرها، اوقات فراغت خود را می‌گذراندند و همچنین انواع مراسم را برگزار می‌کردند.

سازه‌های گسترش‌پذیر، نظیر سقف های متحرک و جمع‌ شونده، در آغاز پیدایششان برای این که حالت باز و بسته شونده خود را حفظ کنند در اندازه‌های کوچه ساخته می‌شدند.

در دهه ۸۰ میلادی و در پی تصمیم دولت ایالات متحده آمریکا بود که برای تاسیس یک پایگاه فضایی، ناسا هزینه پژوهش در خصوص سازه‌های باز و بسته شونده را فراهم کرد تا سازه‌ای مناسب جهت حمل در فضاپیما و استفاده در فضا تولید شود.

این سازه‌ها باید این قابلیت را می‌داشتند که پس از حمل به فضا گسترش‌پذیر باشند و به اصطلاح باز شوند.

 

سقف های متحرک و جمع‌ شونده، راحت و مقرون‌به‌صرفه

امروزه استفاده از سازه‌های باز و بسته شونده روز به روز بیشتر شده است کما این که سقف های متحرک و جمع‌ شونده در دو دهه اخیر بسیار مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

نمونه‌های بارز استفاده از این سازه‌ها در استادیوم‌های ورزشی و اماکن عمومی است. هماهنطور که شاهد هستیم برپایی مسابقات ورزشی و کنسرت‌ها در سال‌های گذشته به نحو چشمگیری افزایش یافته است.

پر واضح است که لغو هر یک از این برنامه‌ها به علت آب و هوای نامناسب، هزینه‌هایی را در پی خواهد داشت. به عنوان مثال می‌دانیم که چمن زمین فوتبال و تنیس به نور خورشید نیاز دارد لذا استادیوم‌هایی که زمین چمن دارند همواره بدون سقف ساخته می‌شوند تا از نور خورشید جهت رشد چمن استفاده شود.

اما بازی در این استادیوم‌ها زمانی که آب و هوا بسیار نامساعد باشد ناممکن می‌شود و همین امر باعث لغو یک مسابقه و در نتیجه تحمل هزینه‌های بسیار و برگزاری مسابقه مجدد را در پی دارد. در نتیجه، برای غلبه بر این مشکل، سقف های متحرک و جمع‌ شونده ساخته شدند.

ایده ساخت سقف های متحرک از سوی پرز پینه‌رو (Pérez Piñero)، معمار اسپانیایی، مطرح شد. او سازه بازشونده‌ای را به کمک مکانیزم قیچی طراحی کرده بود.

متاسفانه وی در یک تصادف درگذشت اما تحقیقات کوتاه او برای ایجاد تاثیر شگرف در سازه‌ها و سقف های متحرک ظرف ۱۰ سال، تاثیرات شگرفی بر آیندگان داشت. کما این که در سال‌های اخیر شاهده استفاده بیش‌ازپیش این سازه هستیم.

علت اصلی آن را می‌توان انعطاف‌پذیری و توجیه اقتصادی مناسب اجرای آنها نسبت به سایر سقف‌های ثابت و قدیمی دانست که به علت تطابق با اقلیم همه مناطق در تمام روزهای سال، مزیت‌های چشمگیری بر سایر روش‌ها دارد.

استفاده از سازه‌های چادری به طور کلی و سقف‌های چادری به طور خاص به عنوان سایبان، یکی از پرکاربردترین این نوع سازه‌ها می‌باشد. با ورود سقف های متحرک و جمع‌ شونده به بازار، کارفرمایان استفاده از سایبان متحرک استقبال بهتری کرده‌اند.

در مکان‌هایی نظیر کافی‌شاپ‌ها، استادیوم‌ها و آمفی‌تئاترها سقف های متحرک و جمع‌شونده ارجحیت دارد چرا که سقف بازشو قابلیت استفاده از فضای باز در شرایط مناسب آب و هوایی و در عین حال تامین سقف در شرایط بارانی و برفی را برای کارفرمایان فراهم می‌کند.

 

ویژگی‌های سقف های متحرک و جمع‌شونده شرکت ماهوت

سقف‌ های متحرک و جمع‌ شونده شرکت ماهوت (پیشرو) امروزه در نزد طراحان و معماران به عنوان یک محصول دوست داشتنی و منحصر به فرد کاربرد وسیعی پیدا کرده است. این سقف‌ها توانسته‌اند استفاده بهینه از هر فضایی را در تمامی فصول ممکن سازند. امروزه تعیین سَبک، حالت و فضای مسقف در یک محل به اندازه مبلمان و چیدمان سایر اشیاء مهم و تاثیرگذار است.

از ویژگی‌های بارز سقف‌ های متحرک و جمع‌ شونده ماهوت که باعث افزایش استفاده از آنها در فضاهای مختلف معماری شده است می‌توان به تطبیق‌پذیری با شرایط محیطی، کاهش مصرف انرژی، نصب سریع و آسان، زیبایی و کیفیت بالای محصول و نیز پاسخگویی مناسب به نیازهای مشتریان در ایجاد فضاهای دلنشین در جهت آسایش کاربران آن اشاره کرد.

همچنین سقف‌ های متحرک و جمع‌ شونده این امکان را به معماران و سایر استفاده‌کنندگان می‌دهند که از آنها در تمام یا بخشی از سازه مورد نظرشان استفاده کنند و از سهولت در جابجایی بهره ببرند. این سازه‌ها بسیار کارامد بوده و نسبت به سایر سازه‌های سقفی مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند.

 

کاربردها و ویژگی‌های سقف‌ های متحرک و جمع‌شونده

بخش مهندسی شرکت ماهوت به طور تخصصی در فرآیند طراحی، ساخت و تولید سازه‌های پارچه‌ای هیدرولیکی نظیر سقف‌ های متحرک و جمع‌ شونده تحقیقات بسیاری انجام داده و در ارائه مشاوره به معماران و طراحان این حوزه بسیار مشتاق است. لازم به ذکر است که استفاده از این این سازه‌ها در فضاهای خاص، کاربردهای متفاوتی دارند که در ادامه به مواردی از این دست اشاره می‌شود:

 

یکی از کاربردهای مهم سقف‌های پارچه‌ای متحرک و جمع‌شونده ماهوت ، استفاده در مکان‌های ورزشی نظیر استادیوم‌ها و فضاهای ورزشی و همچنین در سالن‌ها و ساختمان‌های بزرگ نظیر تالار، محل اجتماعات و تشریفات است. فضاهایی که مجهز به سقف‌ های متحرک و جمع‌ شونده هستند علاوه بر استفاده زیر نور خورشید، امکان استفاده از فضا را در شرایط بد جوی را نیز می‌دهند. همچنین این سازه‌ها امکان استفاده بهینه از باغ-تالارها و سالن‌های ویژه مجالس را فراهم می‌کند.

در فصول گرم سال امکان برگزاری مراسم در فضای باز و در فصول سرد سال امکان استفاده از سقف باعث می‌شود صاحبان سالن‌ها امکان پذیرایی از میهمانان بیشتری را داشته باشند که موجب توجیه اقتصادی خوب این سازه‌های متحرک است.

 

کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها جزو مکان‌هایی هستند که استفاده از فضای باز یکی از مزیت‌های آنها می‌باشد. در فضای باز، استفاده از سایبان برای کافی‌شاپ و رستوران یکی از کاربردهای بسیار متداول سازه‌های چادری متحرک و جمع‌ شونده ماهوت است چرا که صاحبان کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها ترجیح می‌دهند از مشتریان خود در طول روز و زمان‌هایی که هوا مطلوب است.

در فضای باز پذیرایی کنند و در زمان تابش شدید آفتاب و یا بارش باران و برف با استفاده از سقف‌ های متحرک، فضایی دلنشین را برای آنها فراهم آورند، لازم به ذکر است که سایبان‌های ثابت در تراس‌ها، روف‌گاردن‌ها و فضاهای باز و یا در فضای جلوی این ساختمان‌ها احتمال تعارض با قوانین و مقررات شهرداری را داشته به همین دلیل سازه‌های چادری متحرک و جمع‌ شونده بسیار مورد توجه و علاقه صاحبان این صنف است.

 

یکی دیگر از کاربردهای سقف‌ های پارچه‌ای متحرک و جمع‌ شونده ماهوت به عنوان سایبان استخرهای روباز است. در طول روز این احتمال وجود دارد که با وارد شدن آشغال و گرد و غبار به استخر و گرم شدن آب و تبخیر آن، از کیفیت آب استخر کاسته شده که این موضوع باعث نارضایتی صاحبان و استفاده‌کنندگان گردد.

لذا هم در استخرهای روباز عمومی و هم در ویلاهای شخصی استفاده از سقف‌ های متحرک و جمع‌ شونده به عنوان محافظ استخر و همچنین سایبان اطراف استخر بسیار کاربرد دارد. از این سایبان‌ها می‌توان به عنوان ایجاد حریم خصوصی برای استفاده‌کنندگان در مواردی که استخر توسط ساخنمان‌های مجاور دید دارد استفاده کرد. علاوه بر آن ایجاد ظاهری مدرن و زیبا، جلوه‌ی خاصی به ویلای شخصی و محوطه‌سازی فضای اطراف استخرهای عمومی می‌بخشد.

 

با استفاده از سقف‌ های متحرک و جمع‌ شونده ماهوت قابلیت‌های منحصربه‌فرد دیگری نظیر سایه‌اندازی و استفاده از نور روز به طور همزمان و بر اساس نیاز کاربر فراهم می‌گردد تا بتوان در هر حالتی آسایش مشتریان را فراهم آورد. این سقف‌ها قابلیت اجرا در محیط‌های مختلف و سازگاری با انواع شرایط جوی را داشته و علاوه بر موارد ذکر شده، کاربردهای فراوان دیگری نیز دارند که عبارتند از:

  • سرپناه و سایه‌بان یا محافظ در برابر بارندگی
  • گلخانه‌ها و سایر فضاهای سرپوشیده مورد نیاز در کشاورزی
  • پوشش تراس
  • پارکینگ
  • بام سبز
  • فضای بازی کودکان
  • روکش منابع سوخت
  • و…

استفاده از سقف‌ های متحرک و جمع‌ شونده ماهوت، راهکاری بسیار مناسب و مقرون‌به‌صرفه برای زیباسازی، بهینه‌سازی و ایمن‌سازی کلیه مکان‌های تفریحی، تجاری، اداری و مسکونی است.