دانشنامه فنی

آلاچیق پارچه ‌ای

آلاچیق پارچه ‌ای

آلاچیق پارچه ‌ای

در باغ یا ویلا فضای باز بسیار زیادی در اختیار کاربران است که می‌توان از آن برای موارد مختلف استفاده کرد. محصولات فضای باز همگی برای ایجاد پوشش در این محیط‌ها تولید شده‌اند و تنوع زیادی دارند‌. یکی از این محصولات آلاچیق پارچه ‌ای است که باعث ایجاد فضای منحصربه­فرد و زیبا در محیط باغ یا ویلا می‌شود.

روکش و سقف این آلاچیق‌ها از پارچه طراحی شده و در طرح‌ها و مدل‌های مختلف تولید شده‌اند. با توجه به اینکه در چند سال گذشته استفاده‌های گوناگون از فضای بازی باغ و ویلا رواج پیدا کرده، می‌توان با نصب آلاچیق شرایط مناسبی برای این کار محیا کرد.

این نوع آلاچیق‌ها تنوع زیادی دارند و مدرن‌ترین روش برای پوشش فضای باز هستند. روکش پارچه‌ای مورداستفاده در این آلاچیق‌ها به اشکال مختلف خفاشی، زین اسب و خمیده طراحی می‌شوند. آشنایی با ویژگی‌های آلاچیق پارچه ‌ای می‌تواند برای تهیه‌کنندگان این محصول بسیار کاربردی باشد.

معرفی آلاچیق پارچه ‌ای

در فضاهای نیمه­باز برای استفاده‌های تفریحی اقدام به نصب آلاچیق چادری می‌کنند که یک سازه غشایی به شمار می‌رود. این سرپناه چادری پوشش مناسبی در فضا ایجاد می‌کند و به­طور معمول در مناطق زیبا و دارای چشم‌انداز مناسب در باغ یا ویلا و… اجرا می‌شود. آلاچیق آماده به­عنوان یک سایبان در محیط باز است و دارای دو نوع مختلف ثابت و متحرک است که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم‌.

انواع آلاچیق پارچه‌ ای

این نوع محصولات فضای باز بر اساس نحوه اجرا دارای دو نوع ثابت و متحرک هستند:

  • آلاچیق ثابت: نمونه‌ی ثابت سایبان قابلیت جابه‌جایی ندارد و نمی‌توان آن را بالا یا پایین برد.
  • آلاچیق متحرک: این نوع سایبان با عنوان آلاچیق پیش­ساخته شناخته می‌شود و و دارای دو نوع دستی و برقی است. در نمونه دستی برای بالا یا پایین بردن سایبان یک میل­لنگ طراحی شده اما در نمونه برقی یک موتور وجود دارد که می‌تواند چادر را بالا یا پایین ببرد و این موتور از طریق یک ریموت کنترل می‌شود. 

مدل‌های مختلف آلاچیق پارچه‌ ای

در حالت کلی این نوع سازه‌های پارچه‌ای مورداستفاده در فضای باز دارای تفاوت در روکش، طراحی ظاهری شکل سازه و نحوه نصب ستون‌ها هستند. مدل‌های مختلف آلاچیق چادری از نظر نحوه نصب ستون­ها شامل موارد زیر هستند:

  • چندپایه‌ای: این مدل آلاچیق پارچه ‌ای دارای چند پایه نگهدارنده بسیار محکم است که ستون مرکزی ندارد و برای ایجاد پوشش مناسب در محیط‌های دارای متراژ بالا بسیار مناسب است.
  • تک­پایه کناری: در این مدل آلاچیق چادری، پایه در بغل طراحی شده و شبیه گل شیپوری است. یک میله ضخیم و بزرگ مستحکم به­عنوان ستون اصلی چادر است و میله مورب دیگری به­عنوان نگهدارنده روکش چادر به آن متصل است.
  • تک­پایه مرکزی: پرکاربردترین نوع آلاچیق پارچه ‌ای این مدل است که در فصل‌های گرم برای جلوگیری از تابش نور مستقیم خورشید استفاده می‌شود. این نوع محصولات فضای باز دارای ویژگی تغییر زاویه هستند و در کنار استحکام زیاد، وزن کمی دارند.

بررسی روکش آلاچیق پارچه‌ای

در این نوع آلاچیق روف گاردن یا فضای باز از مواد خاصی برای تهیه روکش استفاده می‌شود. نوع جنس مواد مورداستفاده در ساخت این روکش باعث افزایش دوام سازه و زیبایی آن می‌شود. در نمونه‌های مدرن آلاچیق فضای باز از پارچه‌های کششی استفاده می‌شود تا سازه غشایی و حالت خیمه در آن ایجاد شود. جنس این پارچه‌های کششی از پی ‌وی ‌سی است و مقاومت آن‌ها در برابر نفوذ آب بسیار زیاد است.

همچنین استفاده از پلی استر یا پی وی سی در تولید آلاچیق پارچه ‌ای امکان ایجاد یک لایه مقاوم را بر روی پارچه فراهم کرده است. در کنار آن ماندگاری و طول عمر این نوع پارچه‌ها بسیار زیاد است و در نتیجه می‌توان از آلاچیق تا مدت‌های طولانی استفاده کرد. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که جنس روکش مورداستفاده باید باکیفیت باشد تا بتواند در برابر شرایط آب­وهوایی گوناگون مقاومت کند و پوسیده نشود.

ویژگی‌های آلاچیق فضای باز

آلاچیق پارچه ‌ای در مقایسه با سایر انواع این محصول از نظر ساختار و شکل ظاهری تفاوت‌هایی دارد. ویژگی‌های این نوع سایبان شامل موارد زیر است:

  • سازه این نوع آلاچیق‌ها طراحی مدرنی دارد و ساخت و اجرای آن باید توسط افراد متخصص و ماهر انجام ‌شود.
  • پارچه مورداستفاده در این روکش‌ها از جنس برزنت و کششی است که انعطاف زیادی دارد.
  • بر روی این پارچه‌ها یک لایه پلی استر یا پی وی سی وجود دارد که باعث مقاوم شدن آن در برابر آب می‌شود.
  • مواد مورداستفاده در ساخت بدنه این محصول از جنس فولاد ضدزنگ است و مقاومت آن در برابر مواد خورنده زیاد است.
  • شکل، ابعاد و اندازه آلاچیق نیز در تناسب با شرایط نصب آن در نظر گرفته می‌شود و طراحی متنوعی دارد.

کاربرد‌های آلاچیق آماده

استفاده از این نوع آلاچیق‌ها بر اساس نوع روکش مورداستفاده در آن متفاوت است و کاربرد‌های گوناگونی دارد. مهم‌ترین کاربرد‌های این محصول شامل موارد زیر است:

  • نصب مدرن‌ترین و جدیدترین آلاچیق روف گاردن
  • قابل­استفاده برای ایجاد طرح‌های مدرن در فضای باز کافه و رستوران
  • ساخت و طراحی آلاچیق ضدآب در محوطه باز باغ، رستوران، ویلا و…

قیمت اجرا و طراحی آلاچیق پارچه ‌ای

قیمت اجرای آلاچیق فضای باز به عوامل مختلفی بستگی دارد و هنگام برآورد هزینه باید موارد مهمی مثل فرم و جنس پارچه، ابعاد سازه، نوع دوخت و ارتفاع آن نظر گرفته شود. هر چه میزان ابعاد سازه بزرگ­تر شود و جنس پارچه در طولانی­مدت مقاومت خود را حفظ کند، قیمت سازه نیز بیشتر می‌شود.

علاوه­ براین نوع محیط موردنظر برای اجرا مثل باغ یا ویلا و… در تغییر قیمت تأثیرگذار هستند. شما می‌توانید اجرای آلاچیق فضای باز موردنظر خودتان را به سازه‌ های پارچه ‌ای و چادری ماهوت بسپارید و نگران قیمت آن نباشید.

تهیه آلاچیق آماده از سازه‌ های پارچه ‌ای و چادری ماهوت

با توجه به رواج استفاده از سایبان در فضای باز، کاربران بسیاری به­دنبال تهیه این محصولات هستند. محصولات فضای باز بر اساس نیاز مصرف‌کننده تنوع زیادی دارند و می‌توان انواع مختلف آن­ها را اجرا کرد. آلاچیق پارچه ‌ای یکی از این محصولات پرطرفدار است که می‌توان آن را با قیمت مناسب در فضای باغ یا روف گاردن اجرا کرد.

امکان تهیه آلاچیق آماده از بزرگترین و برترین تولید‌کننده این محصولات در ایران فراهم شده و با بهترین قیمت برای فضای ویلا‌ها، روف گاردن، حیاط یا بالکن اجرا می‌شود. مجموعه سازه‌ های پارچه ‌ای و چادری ماهوت در این حوزه خدمات مختلفی به مشتریان خود ارائه می‌دهد که برای ثبت سفارش و تهیه محصولات آن می‌توانید به سایت این مجموعه مراجعه کنید.