دانشنامه فنی

انواع سایبان حیاط؛ فواید و نحوه نصب بهینه

انواع سایبان حیاط؛ فواید و نحوه نصب بهینه

انواع سایبان حیاط؛ فواید و نحوه نصب بهینه

درحیاط‌های بزرگ منازل شهری، ویلاهای مناطق ییلاقی یا قشلاق‌های کوهستانی، همیشه بحث تابش مستقیم آفتاب؛ باد و بارش‌های ناگهانی، مساله بوده است. از طرفی جدیدا روف گاردن‌های ساختمان‌های زیبای مدرن هم مشکل تابش مستقیم آفتاب را دارند.

هم‌چنین صاحبان کافه‌ها یا رستوران‌ها نیز باید برای آسایش مراجعان خود، از سایبان حیاط در محوطه استفاده کنند. مجتمع‌های تجاری هم باید برای محوطه استراحت خریداران فضایی زیبا و پرآسایش را طراحی کنند؛ به همین دلیل استفاده از سازه‌های سایبانی برای این اماکن هم مهم است.

این سازه‌‌ها در اماکن فرهنگی هم کاربرد دارند؛ تصور کنید می‌خواهید یک تئاتر را در فضایی روباز ببینید؛ ناگهان باران بهاری ببارد؛ اگر چنین سازه‌ای در محوطه تعبیه شده باشد؛ دیگر بازیگران و تماشاچی‌ها لازم نیست؛ سراسیمه جابه‌جا شوند. در ادامه این صفحه به بررسی انواع سایبان حیاط طراحی‌شده، مطابق اصولی مهندسی، می‌پردازیم و فواید استفاده از آن را مرور می‌کنیم.

انواع سایبان حیاط ویلا و روف گاردن، محوطه باز محل سکونت شما را دلپذیرتر می‌کند.

فواید محصولات فضای باز برای جلوگیری از تابش آفتاب و نزولات آسمانی

هنگامی‌که یک محوطه باز در ساختمان وجود داشته باشد؛ همیشه ترس از بارش باران و برف و خراب شدن، لوازم چوبی حیاط مطرح بوده است. از طرفی در معتدل‌ترین مناطق کشور هم ساکن باشید؛ باز هم باید برای ساعات میانی روز، به فکر سایبان حیاط باشید؛

تابش میان‌روز، قوی‌ترین اشعه‌های مضر را دارد که اصلا برای سلامت پوست زنان، مردان و کودکان، مناسب نیست. حال اگر قرار باشد از محوطه حیاط، روف گاردن یا حیاط خلوت استفاده کنیم؛ در اوضاع خاص جوی و تابش‌های شدید آفتاب، نباید در حیاط تردد کنیم؟ خیر این‌طور نیست.

با استفاده از سازه‌های سایبان حیاط پیش‌رفته می‌توان برای تمام بخش‌های محوطه باز یک محافظ کارآمد، طراحی و تولید کرد. این سایبان‌ها فضای زیر خود را از تابش مستقیم خورشید، بارش ناگهانی باران، برف، تگرگ، همچنین وزش گردوخاک یا طوفان، حفظ می‌کنند. فواید کاربرد سایبان حیاط عبارت‌اند از:

  • پیش‌گیری از خراب شدن میزوصندلی‌های فضای باز
  • جلوگیری از تابش برف و باران روی میز و صندلی حیاط
  • حفظ فضا و لوازم زیر سایبان حیاط از تابش نور خورشید و تخریب ناشی از انرژی نورانی
  • احساس آسایش افراد نشسته زیر این سایبان‌ها
  • جلوگیری از احساس ناراحت‌کننده وزش ناگهانی باد و برخورد خرده آشغال و گردوخاک به پوست
  • هزینه مناسب برای محافظت از خودرو در مقایسه با احداث سقف پارکینگ
  • امکان طراحی سایز و مدل براساس فضای محوطه حیاط، پارکینگ یا روف‌ گاردن

سایبان حیاط و پارکینگ، میزو صندلی و خودروی شما را از تابش خورشید و بارش آسمانی، حفظ می‌کند.

انواع سایبان حیاط

در میان محصولات فضای باز ماهوت انواع و اقسام سایبان برای کاربرد خاص مد نظر فرد، موجود است. شما می‌توانید سایبان را بسته به مدل مد روز یا کاربرد خاص در محوطه منزل یا محل کارتان، استفاده کنید.

بنابراین چه یک حیاط چند متری اندازه یک غربیل دارید؛ چه ساکن در ویلایی بزرگ با حیاطی چندصدمتری، انواع سایبان حیاط به کارتان می‌آید؛ تنها کافیست یک تولیدکننده خوب پیدا کنید که برای هر فضایی، ایده‌ای عالی به شما دهد. به طور کلی 2 نوع سایبان در بازار محصولات محوطه باز وجود دارند:

  1. سایبان‌های مسطح
  2. سایبان‌های گنبدی

این سایبان‌ها خود نیز از نظر نوع کاربرد به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ از جمله:

  • سایبان بازویی یا جمع‌شونده: کرکره مغازه‌ها را دیده‌اید که دور یک میله جمع می‌شوند و بالا می‌روند؟ در این نوع سایبان‌ها هم؛ از این مکانیزم برای جمع شدن، استفاده شده است. چنین سایبان‌هایی را می‌توانید در بالکن؛ تراس یا پارکینگ استفاده کنید که فضای کافی برای نصب پایه سایبان چادری یا بادبزنی ندارید.

مهم‌ترین عامل در جمع شدن این سایبان‌های حیاط و محوطه باز، موتور الکتریکی آنهاست؛ بنابراین ممکن است هزینه آن کمی زیاد باشد؛ نگهداری و تعمیر این موتور هم یکی از مهم‌ترین عوامل تصمیم‌گیری در خرید است.

  • سایبان چتری: این سایبان حیاط که خیلی کلاسیک است؛ حتما در محوطه‌های رستوران و حیاط‌هایی که از دوران کودکی در آنها تردد داشته‌اید؛ به چشم‌تان خورده است. این سایبان‌ها برای محوطه ویلا یا روف گاردن‌های 200-300 متری، بسیار مناسب هستند.

مهم‌تریم عامل نگهدارنده این سایبان‌ها، پایه عمودی آنهاست؛ با این‌حال تولیدکنندگان انواع مدل‌ها و جزئیات را به این سبک سایبان‌های حیاط می‌افزایند که آنها را تبدیل به یک محصول مدرن و کاربردی فضای باز کرده است. خریدار می‌تواند انواع مدل، سایز و پارچه مورد نظرش را به تولیدکننده سفارش بدهد.

با این‌حال این سازه‌ها برای محوطه‌های بزرگ خیلی کاربرد ندارند؛ در طوفان‌های شدید به دلیل ضعف پایه ممکن است واژگون شوند؛ بنابراین بد نیست نگاهی به سازه‌های چادری مهندسی‌شده ماهوت بیاندازید.

  • سایبان آکاردئونی: یکی از مهم‌ترین و پرفروش‌ترین محصولات فضای باز گروه صنعتی ماهوت، سایبان‌های بادبزنی حیاط است. این سایبان‌ها قابل جمع شدن هستند؛ درست مانند آکاردئون. برای فضاهای بزرگ صنعتی و تجاری یا محوطه‌های وسیع برج‌ها یا ویلاهای لوکس، کاربرد دارند.

همچنین اگر پارکینگی بزرگ دارید هم، می‌توانید از این نوع سایبان‌های بادبزنی سفارش دهید.

جنس پارچه سایبان حیاط برای مراقبت و محافظت از تابش و بارش، بسیار مهم است. 

محوطه‌های استفاده از سایبان حیاط

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که سایبان‌های حیاط، تنها مختص رستوران‌های بزرگ، مرفهین ساکن‌ ویلاها یا برج‌های لوکس است؛ این تصور درست نیست. شما می‌توانید ساکن یک آپارتمان با تراسی بسیار کوچک باشید؛ پشت بامی حدود 100 متر داشته باشید؛ یک خانه قدیمی با حوض داشته باشید؛ یا اصلا بخواهید خودروی خود را از تابش مستقیم آفتاب در مناطق جنوبی کشور حفظ کنید؛ استخری دارید که می‌خواهید در آن آب‌تنی کنید اما دید مزاحم دارید؛ در فضای کاری خود می‌خواهید برای پرسنل یک محوطه جذاب، بسازید.

برای تمام این مقاصد می‌توانید از سایبان‌های مدرن و بادوام ماهوت استفاده کنید. از مهم‌ترین مقاصد کاربری سایبان‌های حیاط می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • استخرهای روباز
  • پارکینگ
  • فضای نشیمن در حیاط
  • روف گاردن
  • محوطه استراحت کارکنان
  • سایبان برای حیاط کارخانه‌ها
  • سایبان اماکن فرهنگی
  • سایبان در محوطه میانی مراکز خرید روباز
  • بستن دید تراس از خیابان
  • سایبان برای نورگیر یا پاسیو

اجزای سایبان حیاط

درست است که در این صفحه از کاربردهای سایبان حیاط به طور مفل گفتیم اما از ساختار این سایبان‌ها، دید روشنی عایدتان شد؟ اگر بخواهیم به‌طور کلی به ساختار این سایبان‌ها اشاره کنیم؛ باید بگویم این سایبان‌ها عموما 4 جزء اصلی دارند:

  1. پوشش سایبان با پارچه مخصوص مقاوم
  2. چارچوب یا فریم
  3. بازوی متحرک
  4. موتور الکتریکی

اگرچه این 4 جزء به نظر خیلی ساده و قابل سرهم‌بندی باشند اما در اصل تمام این بخش‌ها باید از اصول طراحی و مهندسی تبعیت کنند. ماهوت توانسته در این زمینه برترین تولیدکننده باشد. یک بار برای شما طراحی چادر و سایبان حیاط را انجام می‌دهد و یک عمر با خیال راحت، از آن استفاده می‌کنید.

سایبان بادبانی

خاطرتان باشد که سایبان‌های بادبانی برای اماکنی مناسب است که می‌خواهند؛ دوام سازه بسیار بالا باشد؛ نوع خاص طراحی باعث شده که این سایبان‌ها در مقابل شدیدترین نیروهای جوی دوام بیاورند.

بنابراین اگر دید بلندمدت برای سفارش سایبان حیاط دارید؛ این نوع سایبان‌های ماهوت، ایده‌آل‌ترین حالت ممکن هستند. شاید اسم این نوع سایبان‌ها به نظر سنتی بیایند اما در اصل برای تولید آنها از جدیدترین و تکنیکی‌ترین اصول مهندسی استفاده می‌شود.

سایبان حیاط پارچه ای

مهم‌ترین بخش سایبان پارچه آن است. دقت کنید که علم کردن، سایبان یک مساله است؛ نصب پارچه آن هم یک نکته مهم و بسیار حرفه‌ای است. حال تصور کنید که بخواهید، این پارچه وسیع را هر سال تعویض کنید. هم هزینه‌اش بالاست؛ هم کار بسیار سختی است.

این سازه‌های پارچه‌ای سایبان باید از الیاف مقاومی باشند که در نور شدید خورشید و بارش‌هاش شدید، به مرور زمان نپوسند. به یاد داشته باشید که هزینه پارچه‌های عادی لباس‌های راحتی چقدر بالا هستند؛ حال اگر بخواهید این پارچه‌های مقاوم را هرسال عوض کنید؛ چقدر متضرر می‌شوید؛ پس از ابتدا بهترین جنس را انتخاب کنید.

سایبان حیاط چادری

یکی دیگر از محصولات گروه صنعتی ماهوت، سایبان حیاط چادری است که با تبعیت از اصول مهندسی طراحی و نساجی، بهترین انواع سایبان حیاط را تولید می‌کنند و در مکان مورد نظر مشتری، نصبش را انجام می‌دهند.

این سایبان‌های مقاوم بسیار کیفیت بالایی دارند و در فضای پرگزند و باز حیاط، پشت‌بام یا ویلا افراشته می‌شوند. این سازه‌های پارچه‌ای نسبت به این موارد مقاوم‌اند:

  • پوسیدگی
  • پارگی
  • ترک خوردن
  • سوراخ شدن
  • شستشو
  • نوک و پنجه پرندگان و گربه‌ها

جنس سازه های پارچه ای سایبان حیاط باید بسیار مرغوب باشد.

جمع‌بندی

همان‌طور که مشاهده کردید، سازه‌های پارچه‌ای و انواع سایبان حیاط برای استفاده در محوطه باز حیاط، روف گاردن، تراس و اماکن تفریحی، فرهنگی وهنری مناسب هستند. این سازه‌ها در سال‌های اخیر خیلی مد شده‌اند و طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند.

اگرچه تولیدکنندگان زیادی در این عرصه فعالیت می‌کنند تا بتوانند ظرفیت تقاضا را تامین کنند اما سازه های پارچه ای و چادری ماهوت بزرگترین تولیدکننده این سایبان‌ها، در سطح کشور است. بنابراین اگر قصد خرید و سفارش چنین سازه‌هایی را دارید؛ بهتر است برای خرید عجله نکنید.

ابتدا از ماهون مشاوره بگیرید؛ خوب مدل‌ها و کاربرد هر کدام را بررسی کنید. سپس درصورتی‌که دایره انتخاب‌تان کوچک‌تر شد؛ مزایا و معایب هر مدل یا سبک را در کنار هم بررسی کنید و بهترین تصمیم را برای سفارش سایبان حیاط و محوطه باز منزل یا محل کار خود بگیرید.