دانشنامه فنی

سازه های پارچه ای – بخش دوم

سازه های پارچه ای – بخش دوم

سازه های پارچه ای

کاربری مناسب سازه های پارچه ای یا سایبان های پارچه ای پیش تنیده به دلایل زیر نسبت به اشکال سازه ای دیگر که اغلب ارزان تر نیز می باشندو در اولویت انتخاب قرار دارند.

کاربری مناسب سازه های پارچه ای

  •  ظاهر سبک و فضایی
  •  جلوه نمادین
  •  قابلیت نوردهی سازه های پارچه ای
  • هزینه
  •  ایجاد سایه روی فضاهای باز بزرگ
  •  پوشش فضاهای باز اجراهای هنری ونمایشگاه ها
  • سایبان ورودی ها یا پیاده روها
  •   سایبان های موقت و کوتاه مدت

 

 ظاهر سبک و فضایی:

اغلب افرادی که قدم زنان از جلوی «ورزشگاه کریکت لردها» در لندن عبور می کنند، اعم از اینکه طرفدار طراحی مدرن باشند یا نه ، با مشاهده تیزه ی سفید چادرهای افراشته بر فراز نمای منحنی نشاط زیادی را در خود احساس می نمایند .

 جلوه نمادین:

بام های چادری در ورزشگاه کریکت لردها به گونه ای ماهرانه«سایبان های چادری» در اطراف یکی از روستاهای سر سبز انگلیس را تداعی کرده و نمونه های بسیاری از آن در عربستان سعودی و مناطق مجاور وجود دارد که چادرهای صحرایی یا اشکال معماری اسلامی را یادآوری می کنند .

 قابلیت نوردهی سازه های پارچه ای:

فضای زیر سایبان پارچه ای می تواند غرق در نور دلپذیری باشد جایگاه موند استند در ورزشگاه کریکت لردها ، در این مورد نیز نمونه موفقی بوده است .

هزینه:

سازه های پارچه ای،به خاطر وجود بارهای زیادی که باید توسط کابل ها و سایر ادوات،جمع آوری شده و به سازه های ساختمانی اطراف منتقل گردد،معمولاً کم هزینه نیستند. اما جایی که قابلیت پلیسه ای (تا شدن)، نصب و جا به جایی یک ضرورت مهم است ممکن است کاملاً به صرفه باشند.سه نمونه از این کاربردها عبارتند از :چتر تاشوی مسجد النبی در مدینه،باجه موقت بلیط فروشی کاخ باکینگهام در لندن که فقط برای دوماه از سال مورد نیاز است و سپس جمع آوری در انبار گذاشته می شود و« سالن موسیقی سیارکارلوس موسلی» در نیویورک که توسط پنج تریلی حمل می شود و روی هر چمنی درکمتر از شش ساعت برای تشکیل یک سن اجرای موسیقی با کیفیت بالا قابل نصب است.با توجه به ویژگی های فوق، می توان از کاربردهای مناسب سایبان های چادری موارد زیر را نام برد .

 ایجاد سایه روی فضاهای باز بزرگ:

در اقلیم های گرم و سوزان؛ که نمونه های آن پایانه حج عربستان سعودی و پلاژ بین المللی جهانگردی «یولارا» در مرز شمالی استرالیا می باشند.

 پوشش فضاهای باز اجراهای هنری ونمایشگاه ها:

مانند « گرند بیگو»در اسکله شهر جنووا در ایتالیا پوشش استادیوم های ورزشی:نمونه های انگلیسی شامل جایگاه «مونداستند» در ورزشگاه کریکت لردها و جایگاه «ساسن استند» در پیست اسب دوانی  گود وود هستند که برای حفاظت تماشگران در مقابل آفتاب و باران ایجاد شده اند. نمونه ایتالیایی استادیوم « باری» است که نظر به اقلیم منطقه تنها برای ایجاد سایه ساخته شده است .

سایبان ورودی ها یا پیاده روها:

تعداد بی شماری از این سایبان ها درهمه جای دنیا وجود دارند. نمونه زیبای یک ورودی از «گرندبلو» در مارسی فرانسه (مرکز منطقه ای دولت).

  سایبان های موقت و کوتاه مدت:

که فقط برای یک مراسم خاص مورد نیازند و سپس جمع آوری می شوند:چترهای تور «پینک فلوید» در سال ۱۹۷۸ در آمریکا و سایبان های پاپال که مخصوص بازدیدهای پاپ از «بامبرگ»، دوبلین و «رجنزبورگ» مثال های این مورد می باشند .سایبان های موقتی مورد نیاز برای بخشی از سال که بقیه سال در انبار نگهدار ی می گردند:مانند باجه بلیط فروشی کاخ باکینگهام. شکل و مصالح مناسب از نظر شکل هندسی یک سایبان سبک باید در دو جهت مخالف قوس داشته باشد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برداشت : کتاب سایبان های سبک

نوشته : ماریتز وندنبرگ