دانشنامه فنی

سازه های چادری را بهتر بشناسید

سازه های چادری را بهتر بشناسید

سازه های چادری را بهتر بشناسید.

با پیشرفت تکنولوژی و بالا رفتن نیاز انسان، اقداماتی در راستای بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها به عمل آمد. یکی از این تغییر و تحولات که ساخته دست بشر بود و آسودگی را به صنعت معماری آورد، سازه‌های چادری بود. سازه چادری با نام‌های سازه پارچه‌ای یا سازه غشایی نیز شناخته می‌شوند. این سازه‌ها به دلیل شفافیت، انعطاف و سبکی می‌توانند خلق فرم‌های زیبا کنند. همین امر سبب شده تا گسترش روز افزون در ساخت این سازه‌ها در بناهای مختلف تجاری، اداری ورزشی و … شکل گیرد.

البته برای دستیابی به ویژگی‌هایی که در بالا ذکر کردیم باید بدانید که خواص مواد سازنده غشای این سازه‌ها تعیین کننده خیلی از موارد است. این موارد تفاوت‌های زیادی را ایجاد می‌کنند. این تفاوت‌ها در اندازه، وزن و خواصی همچون مقاومت، گسیختگی مقاومت در برابر ترک خمشی و بسیاری موارد دیگر است که کارخانه سازنده ارائه می‌دهد.

شناخت سازه های چادری

برای شناخت سازه های چادری اینگونه می‌توان گفت که این سازه‌ها از دو جزء پارچه و عناصر فشاری تشکیل شده است. پارچه‌ها در انتقال نیروی کششی کمک‌کننده هستند و عناصر فشاری به قوس‌ها و ستون‌هایی گفته می‌شود که نیروی فشاری را انتقال می‌دهند.

از پر طرفدار ترین نوع این سازه‌ها، سازه های چادری کششی هستند. برای مهار کردن باد و جلوگیری از خم شدگی و آسیب رسیدن به چادرها لبه آن‌ها را به صورت مقعر می‌سازند. استفاده از مواد استاندارد در ساختار این سازه‌ها و همچنین سرعت بالا در ساخت آن‌ها، قابلیت جمع و باز شدن، امکان جا‌به‌جایی و طول عمر و دوام بالا و همچنین مقرون به صرفه بودن این چادرها باعث شده تا در سراسر جهان محبوبیت ویژه‌ای پیدا کنند.

انواع سازه های چادری

این سازه ها در اشکال مخروطی، اسبی و کششی ساخته می‌شوند. این تغییرات با توجه به موقعیت مکانی و با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه و به نسبت نیاز، این سازه های جادویی به شکل‌های متفاوتی ساخته می‌شوند. در ادامه توضیحاتی در رابطه با هر نوع از این سازها برای شما می‌دهیم:

سازه های چادری کششی

سازه های چادری کششی به دلیل انعطافی که دارند آسودگی را برای مهندسان به ارمغان می‌آورند. از مزایای این سازه ها مورد استفاده قرار گرفتن آن‌ها برای مساحت‌های بزرگ همچون استادیوم‌ها است. چراکه از این مدل در سازه هایی با طول بیشتر می‌توان استفاده کرد.

سازه های چادری زین اسبی

از این سازه‌ها برای فضای باز، رستوران‌ها و کافی‌شاپ های فضای باز استفاده می‌شود.. این سازه‌ها بیشتر حکم سایه‌بان در فضاهای باز و پارک و فضای سبز را دارند و یا در رستوران‌ها برای ایجاد سایه بر روی میز و صندلی‌های فضای باز استفاده می‌شوند.

سازه های چادری مخروطی

از این سازه‌ها در فضاهای بزرگ استفاده نمی‌شود. به دلیل شکل ظاهری مخروطی مانندی که دارند برای فضاهای کوچک‌ مناسب‌ترند. به عنوان سقف سایه‌بان و آلاچیق می‌توان از آن‌ها بهره برد. به دلیل مخروطی شکل بودن این سازه‌ها برای مناطق بارانی مناسب است.

ماهوت، برترین تولیدکننده سازه‌های پارچه‌ای و چادری در ایران

شرکت‌های مختلفی به ساخت و تولید سازه های پارچه‌ای و چادری پرداخته‌اند؛ اما انتخاب یک شرکت معتبر و بزرگ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یکی از بزرگترین و برترین تولیدکنندگان سازه‌های پارچه‌ای و چادری در ایران شرکت ماهوت است. این مجموعه فعالیت خود را از سال ۱۳۸۸ در زمینه مشاوره، طراحی، تولید و اجرای انواع پروژه‌های متمرکز بر اجرای سازه‌های پارچه‌ای کششی آغاز کرد. از اهداف اصلی این مجموعه ارائه بهترین کیفیت و جلب رضایت کامل مشتریان است.