دانشنامه فنی

سازه چادری تحت کشش

سازه چادری تحت کشش

مواد بکار رفته در سازه چادری تحت کشش

مقدمه

خصوصیت اصلی سازه چادری توانایی اصلی آنها در ایجاد دهانه های بزرگ، بدون نیاز به مهارهای داخلی است.در ضمن با استفاده از این سازه چادری می توان به شیوه ای کاملاً اقتصادی سقف را پوشش داد.استفاده از فرم های سازه ای که توانای انتقال تمام نیروهای  خارجی وارده را در قالب کشش دارا باشند،برای این نوع سازه ها بسیار مناسب خواهد بود(البته با استثناء Shell Construction).

مقایسه سازه چادری با دیگر سازه ها

وقتی که این سازه چادری(که به  Form –Active هم مشهور هستند) را با سازه های معمولی مقایسه می کنیم،متوجه وجود محاسنی در این سازه چادری خواهیم شد.در واقع سازه چادری رفتار مشابه ای از لحاظ فرم،نیرو و مواد از خود نشان می دهند،ولی اصل مطلب این است که حجم متریال مورد استفاده را بدون کاهش استحکام ،سختی یا دوام سازه ،کاهش خواهند داد.

عناصر اصلی سطوح پوسته در سازه چادری

سطوح پوسته نصب شده بر روی سازه چادری در واقع ترکیبی از عناصر باربری  هستند که از لحاظ ماده اولیه ،نوع ساخت و شکل هندسی با یکدیگر متفاوتند.در حقیقت این  سطوح از دو عنصر اصلی  تشکیل شده اند:

1-پارچه ای که در وسط سازه چادری قرار گرفته و توسط اتصالاتی به مهارها متصل می شود.

2-عناصر خطی که در حاشیه های(لبه های )پارچه قرار داده می شوند.

خصوصیات مکانیکی

هر دوی این عناصر فقط زمانی قابلیت تحمل بار را دارند  که به فرم خاصی در آورده شده باشند(یعنی فرم منحنی به خود گرفته باشند)و علاوه بر آن ،ضوابط و معیارهای تکنیکی لازم را به طور دقیق رعایت نموده باشند.علاوه بر این موارد،عناصر یاد شده باید در مقابل حملات شیمیایی و بیولوژیکی نیز مقاوم شده و درمقابل آتش از خود مقاومت نشان دهند.(در واقع نسوز باشند).برای اطمینان از اصول ایمنی در این نوع سازه ها ،باید الزامات مربوط به وزن مخصوص ،تعادل و نیز الزامات مربوط به استحکام  و سختی لازم و توانای توزیع یکنواخت تنش اعمال شده تحت بار خارجی به طور کامل در آنها رعایت شده باشد.

مواد استفاده شده در سازه چادری

مواد ساختمانی استفاده شده به عنوان اجزء باربر نیز ،باید از نظر شکل و ابعاد با هدف مورد نظر والزامات مربوط مطابقت داشته باشند.در سقف سازه چادری از عناصر پارچه ای دو بعدی استفاده می شود و از عناصر باربر خطی نیز در لبه پارچه استفاده میگردد تا از طریق آنها بار وارده، به پایه ها انتقال پیدا کند.

لذا خصوصیات مکانیکی این دو عضو باید به گونه ای باشد تا به  آنها امکان دهد تا بواسطه نیروی کششی بالایی که به آن ها اعمال شده،بار را از سطوح منحنی شکل خود به سمت نقاط صلب انتقال  دهند. رفتار مکانیکی مواد در قبال کمانش و خمش سطحی،بستگی به نوع بار گذاری و انعطاف پذیری نسبی مواد در مقایسه با نوع سیستم سازه ای خواهد داشت.

امروزه از دو گروه مواد (بیشتر از بقیه )در قالب پوسته و به عنوان عناصر باربر سطحی (دوبعدی )استفاده می شودکه عبارتند از :

1-منسوجات ترکیبی(مانند پارچه های روکش شده یا نشده) که بطور مصنوعی از الیاف ساخته شده اند و به عنوان منسوجات صنعتی شناخته می شوند.

2-پلیمرهای فلورو کربن(غشاهایی که تحت نیروهای اعمالی تغییر شکل می دهند)که به عنوان پلاستیکهای صنعتی شناخته می شوند.

عناصر باربر خطی می توانند هر یک از انواع کابل های فولادی ،تسمه های بافته شده ویا کابل های Keder کشیده شده باشند که با استفاده از روش های صنعتی معمول مانند ریخته گری ،قالب گیری،جوش و….ساخته شده اند.

رفتار مواد در سازه چادری

رفتاری که مواد در حین اعمال بار از خود نشان می دهند، نقش بسیار مهمی در پیاده سازی واجرای موفق یک سازه چادری با دهانه بزرگ ایفا خواهد کرد.خصوصیات مهم و تاثیر گذار بر رفتار مکانیکی یک عنصر باربر شامل :ابعاد،خصوصیات و ترکیب مواد بکار رفته در آن می باشد.تمام موارد ذکر شده در بالا  باعث می شود تا به این نتیجه برسیم که اطلاع از روش ساخت وخصوصیات مواد مصرفی ،از پیش نیاز ها و الزامات اصلی در ارائه یک طرح درخور و با کیفیت خواهد بود.

ترکیب سازه ای وساخت سازه چادری

اعضای باربر خطی

سطوح پوسته ها

سطوح پوسته ها باید از طریق حاشیه بندی وبستن لبه های پوسته در جای خودثابت وپایدار بمانند(موقعیت خود را حفظ کنند).نیروهای کششی وارد شده به سطح بوسته به اعضای مجاور انتقال پیدا می کند و آنها نیز این نیرو را به فونداسیون انتقال می دهند.

لبه های انعطاف پذیر

اعضای انعطاف پذیر خطی تحت کشش می توانند به عنوان بخشی از لبه به سطح پارچه وصل شوند تا از این طریق هم باعث تقویت کناره ها شده و هم به تنهای مسئولیت هدایت و انتقال  بار را بر عهده گیرند.این  اعضا ء را از این پس لبه های انعطاف پذیر می نامیم .

عضو های تحت کشش

این عضو های تحت کشش  دارای طولی چندین برابر قطر خود می باشند.این اعضاء به دلیل کشش محوری اعمال شده در آن ها ،تنها در جهت محور خود کاملاً صاف می ایستد و دارای  یک بارگذاری یکنواخت در سطح مقطع خود بوده و تنها تحت کشش قرار میگیرند. با تعیین شکل هندسی و جزئیات تفصیلی مناسب ،این اعضا ء می توانند خیز و تغییرشکل ایجاد شده در سطح پوسته را تا اندازه ای محدود کنند. به طور معمول  این لبه های انعطاف پذیر از کابل های فولادی مارپیچ  و یا تسمه های منسوج بافته شده بسیار محکم ساخته می شوند.

لبه های صلب

البته برای مقاوم سازی لبه های سطوح پارچه ای می توانیم از عناصر صلب نیز استفاده کنیم که در این صورت ،این گونه لبه ها را لبه های صلب می نامیم و برای انتقال بار به اتصالات فلزی صلب در این نوع سازه ها از Kederهای پلاستیکی که به شکل  کابل  در آورده شده اند استفاده می شود.

در ادامه این بخش  به خلاصه ای از ترکیبات و انواع گونه های عناصر سازنده خطی که در سازه های  سطحی  با دهانه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند اشاره شده است و علاوه بر آن روش های ساخت وتولید آنها نیز شرح داده شده است.علاوه بر همه این موارد دیتایلهای اجرائی مربوط یه مهارها و اجزای سازنده ای در لبه ها نیز توضیح داده می شد.

کابل های سیمی

کابل های سیمی عضوی فولادی و ماشین ساز هستند که تحت بارگذاری قرار می گیرند.این کابلها از سیمهایی هم تراز و کشیده شده تشکیل شده اند ومی توانند نیروهای کششی وارده را در هر دو حالت ثابت و دینامیکی تحمل کنند.

اعضای کششی (کابل های سیمی )

اعضای کششی (کابل های سیمی )با خاصیت انعطاف پذیری بسیار بالا را که معمولاًدر جابه جا کردن متریال مورد استفاده قرارمی گیرند و از روی قلتک ها و قرقره ها عبور داده می شوند،Running  Ropesمی نامند.این کابل ها بیشتر در سازه ها تغییر پذیر با دهانه های بزرگ استفاده می شوند که ما در اینجا در مورد آنها صحبت نخواهیم کرد.طنابهای کابلی (Cable Ropes)و کابل های که از سیم های دسته شده (Bundled  Wire Ropes)درست شده اند ودر ساخت پلها مورد استفاده قرار می گیرند نیز در اینجا مورد بحث و بررسی قرار نخواهد گرفت.

کابلهای استاتیکی (Static Ropes)

اعضای کششی (کابل های سیمی)ساخته شده از سیمهای فولادی که برای تحمل نیروهای استاتیکی وارده بر سازه مورد استفاده قرار می گیرند،اصطلاحاً کابلهای استاتیکی (Static Ropes)نامیده می شوند.از این کابل ها هم می توان در سیستم های 2بعدی وهم در سیستم های 3بعدی بهره گرفت.

مقاومت کششی سیم ها

برای کابل های ایستا و مقاوم از سیمهایی با مقاومت کششی به میزان1/77(N/Mm2)استفاده می شود،که این میزان مقاومت کششی در اثر عملیات حرارتی و مکانیکی که در حین ساخت بر روی کابل صورت گیرد  حاصل می شود.علاوه بر استحکام بالا این نوع کابلها تمام خصوصیات ذکر شده فوق در حین فرایند نصب به خوبی حفظ کرده و امکان ساخت و سازی کاملاً کارآمد و موثر را در هر شرایط آّب و هوایی ممکن می سازند.

در سازه های تحت نیروهای کششی ،که احداقل یک قسمت از بارهای وارده  به سازه ،بوسیله انحنای ایجاد شده در اعضای کششی مهار می شود،کابلهای استاتیکی (Static Ropes)وBundled  Wire  Ropes ،نقش بسیار مهمی را هم به عنوان یک عنصر سازنده ای منفرد و هم به عنوان عضوی از سیستمهایی سازه ای ایفا می کنند.کابلهای نگهدارنده و کابلهای مهار کننده که به عنوان عناصر کشش در لبه های پارچه بکار می روند ،باید خصوصیت مکانیکی  و ساختاری لازم را برای برآورده ساختن معیار های تعیین شده داشته باشند.

کابلهای مهار کننده

کابلهای سیمی همواره نیروهای قابل توجه ای را در حین فرآیند ساخت تحمل می کنند (در واقع ترکیبی از کشش فخمش،پیچش و فشار)،اما در خود سازه نیز کابلهای استاتیکی(Static Ropes)باید استحکام کرنشی بالایی را در طول دهه های متمادی از خود نشان دهند و علاوه بر این ،باید نیروهای ناشی از خیز و تراکم برش را نیز تحمل کرده وبه طور کاملاً  موثر در مقابل خوردگی ایستادگی کنند.

ساختار کابلها در سازه چادری

تعریف کابل

کابلها در اصل از سیم ها (wires)،هسته ها(cores)و رشته ها(strands)ساخته شده اند .هسته در وسط رشته ها و کابلهای قرار داده می شود و به عنوان بستری برای قرار گرفتن و مهار سیمها ،رشته ها یا کابلها بکار گرفته می شود.دو نوع از این هسته های کابلی وجود دارند  که ممکن است الیاف و یا از فولاد ساخته شده باشد. در کابلهای استاتیکی (static ropes)اکثراً از هسته فولادی استفاده می کنند تا بدین وسیله از استحکام و صاف و محکم ایستادن سیمها در کابل اطمینان حاصل شود.

سیم فلزی

سیم فلزی کوچکترین جزء یک کابل است (قطری بین 0.5mmتا7mm)که معمولاً از کربن استیل  خالص ساخته می شوند.ماده اولیه مصرفی برای تولید کابل های سیمی ،سیمهای رول شده بر روی بوبین هایی است که ممکن است به طریق مختلفی سخت شده باشند.

فرایند های تولید سیم ها

فرایند های که در حین تولید بر روی سیمها انجام می گیرد عبارتند از :کشش سرد(cold drawing)،کشش مرده(die drawing )یا کشش غلطکی (roll drawing).دما در حین فرایند گرم کردن ،قبل یا بین هر یک از فرایندهای کشش کنترل می شود وسپس در مرحله بعدی سیمها را سرد می کنند تا به استحکام بالاتری دست پیدا کنند.ترکیب هر دو شیوه کشش با هم و افزایش کیفیت سطح سیمها ،به طور قابل ملاحظه ای باعث بهبود کیفیت کابلها خواهد شد.

شته ها (strands)

رشته ها (strands)شامل یک یا چند لایه سیم(wire)هستند که بصورت مارپیچ به دور یک رشته مرکزی (strand core)پیچیده شده اند،رشته های مرکزی می توانند یک سیم مرکزی (core wire) و یا یک نخ تابیده شده (spun yarn)باشند که در وسط رشته به عنوان هسته آن قرار داده شده است.

ساختار رشته ها

ساختار رشته ها تأثیر بسیار زیادی بر روی خصوصیات کابل خواهد داشت. رشته ها را می توان از روی شکل ظاهری به سه دسته اصلی تقسیم کرد :رشته های گرد(مدور)،رشته های شکل داده شده و رشته های فشرده(متراکم).

تقسیم بندی کابل ها

کابلها از یک لایه یا بیشتر سیم یا رشته تشکیل شده اند که به صورت مارپیچ به دور یک هسته مرکزی پیچیده شده اند و میتوان آنهارا براساس شکلشان به دو دسته کابلهای مدور و تخت تقسیم بندی کرد.

دسته یا bundles

سیمها یا رشته های تکی جداگانه ،به صورت موازی کنار یکدیگر قرار می گیرند تا یک واحد بزرگتر را شکل دهند که اصطلاحاً دسته یا bundles نامیده می شوند.و به دو نوع دسته سیم های موازی (parallel wire bundles)و دسته رشته های موازی (parallel  strand  bundles)تقسیم بندی می شوند.از این دسته (bundles)اصولاً به عنوان کابلهای معلق استفاده می کنند.در سایت (محل ساخت)،دسته سیمهای موازی از طریق پیچاندن یک سیم آهنی نرم بدورشان (در فواصل مشخص)ویا با استفاده از گیره های محکم به صورت دسته در می آیند و به هم متصل می شوند و یک parallel  wire bundle را شکل می دهند.

اعضای موازی منفرد همانند  کابلها یا bundleها میتوانند با یکدیگر ترکیب شده تا واحد بزرگتری را بوجود بیاورند که به عنوان دسته های کابل یا طناب (cables  or  rope  bundles)معروف است.این نوع کابلها بیشتر در ساختمانهای با دهانه بسیار بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند.

نوع و جهت قرارگیری کابلها(lay direction)

ریسندگی یا  spinning

به روش  ساخت کابل ریسندگی یا spinning می گویند.کابلها براساس جهت قرار گیری رشته ها و جهت قرار گیری کابل دسته بندی می شوند.جهت قرارگیری یا خواب رشته ها (lay dirertion)به صورت s یا z است،کهsیا z در حقیقت بیانگر جهت تاباندن سیمهای لایه بیرونی نسبت به محور اصلی رشته می باشد (که یا بصورت s یا به صورت zمی باشد).اما در کابل ها ،جهت قرار گیری یا خواب کابل (Sیا Z)،جهت پیچش رشته ها و یا جهت پیچش سیم های بیرونی در کابل های مارپیچ(spiral  rope)و یا جهت پیچش اجزاء ساختاری در(cable-laid rope)،نسبت به محور اصلی کابل است که بیانگر جهت قرارگیری کابل خواهد بود.

نوع کار گذاری (type of lay)

اصطلاح نوع کار گذاری (type of lay)در واقع جهت قرار گیری  سیم ها در رشته و همچنین جهت قرار گیری رشته ها در کابل را بیان می کند.کابلهای بافته شده را می توان به صورت ناهمسان یا regular lay(یعنی sZ یا zS)تاباند که در این روش جهت قرار گیری سیمها در رشته ،مخالف جهت قرارگیری رشته ها در کابل خواهد بود.روش دیگر برای این کار روش همسان یا  langs  lay است (یعنی zZ یا sS)که درآن سیمها و رشته های بافته شده در کابل جهت قرارگیری یکسانی دارند.

کالبهای تابیده شده

کالبهای تابیده شده به روش langs  lay به طور استثنائی هم در مقابل سائیدگی مقاوم هستند و هم از کابلهای تابیده شده به روش regular lay انعطاف پذیر ترند.کابلهای regular lay تمایل کمتری به تابیده شدن و فنری شدن دارند و به آسیبهای ناشی ازآلودگی حساسیت کمتری داشته و در مقابل تغییر شکل مقاومترند و از طرفی ،انعطاف پذیری  کمتری نسبت به کابلها langs lay  خواهند داشت.

طول و زاویه قرارگیری در کابلها

عبارت lay length  بیانگر طول سیم در یک چرخش کامل به دور محور کابل است .رابطه زیر بین طول IL و زاویه قرارگیری سیم در کابل (αL)برقرار می باشد که در این فرمول KL(تعداد کارگذاری)بیانگر نسبت lay length به DL است.

انواع کابلها

اعضای تحت کشش فولادی یا همان کابلها با مقاومت بالای سرد کشیده شده که در ساخت سازه هایی با سقف های پارچه ای سبک مورد استفاده قرار می گیرند،به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

  • کابلهای مارپیچ spiral  ropes
  • کابلهای بافته شده stranded ropes

مدلهای زیر بیشترین کاربرد را دارند:

رشته های مارپیچ بازOpen  Spiral Strands(OSS)

این نوع کابل از سیم های مدوری که بصورت  مارپیچ تابیده شده تشکیل شده است که سیمهای به کار رفته ،تقریباً دارای قطرهای برابر بوده و بدور یک سیم مرکزی (هسته) پیچیده می شوند.سیمها ممکن است در یک لایه و یا بیشتر بدور سیم مرکزی پیچیده شوند ولی همیشه جهت  پیچش هر لایه با لایه دیگر متفاوت خواهد بود(بصورت متناوب عوض می شود)تراکم این نوع کابل ها در حد متوسط است(منظور از تراکم در اینجا نسبت سطح مقطع کابل به کل سطح  مقطع آن است) .

قطر سیم

وجود یکنواختی و یا عدم  وجود آن در سطح این نوع کابل ها  به قطر سیم بکار رفته در آن ها بستگی دارد.برای تولید این نوع کابل ها تا 91 رشته سیم مجزا را نیز می توان مورد استفاده قرار داد.اما اگر تعداد سیم های بکار رفته  از این مقداربیشتر شود باعث خواهد شد تا مقاومت هندسی مربوط به پیوستگی کابل ،به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کند و در این مورد بهتر است تا به جای استفاده از کابلهای Open  Spiral Strands(OSS) از کابلهای fully  locked استفاده نمائید.

کابلهای (Open  Spiral Strands OSS)

کابلهای (Open  Spiral Strands OSS) برای تحمل نیروهای در محدوده سبک تا متوسط مناسبند و غالباً به عنوان کابلهای کناری (در حاشیه پارچه )مورد استفاده قرار می گیرند و همچنین می توان از آنها در خرپاهای (rope trusss)و یا به عنوان کابلهای مهار کننده نیز استفاده نمود.

رشته های مارپیچ نیمه بستهHalf-Locked  Spiral  Strands(HVS)

رشته های مارپیچ نیمه بسته دارای لایه های نیمه بسته از سیم های مدور وکمردار (waisted)هستند که در کنار یکدیگر قراررگرفته اند این نوع کابلها قبل از مدل Fully Locked ارائه شدند و امروزه به ندرت به عنوان کابلهای استاتیکی مورد استفاده قرار می گیرند.

رشته های مارپیچ کاملا بسته Full Locked   Spiral  Strands  (VVS)

این کابلها شامل هسته ای تشکیل شده از سیمهای مدور می باشند و یک لایه یا بیشتر از سیم های شکل داده شده(بیشتر z)بدور آن پیچیده شده اند.سیمهایی  که در لایه بیرونی مورد استفاده قرار می گیرند اکثراً zشکل هستند.استفاده از سیم های z شکل منجر به ایجاد یک سطح کاملاً بسته و متراکم خواهد شد که به عنوان یک پیشنیاز برای ایجاد شرایط ضد خوردگی  و فرسایش در کابل به شمار می آید.(به خاطر سطح  کاملاً بسته این نوع کابلها احتمال نفوذ عوامل خورنده به داخل کابل کمتر خواهد بود،البته بعداً برروی کابل از پوشش های حفاظتی ضد خوردگی نیر استفاده خواهد شد).

سطح بیرونی

این کابلها دارای سطح بیرونی کاملاً صاف  و صیقلی بوده (و در عین حال به هم فشرده )که سطح مانع از نفوذ آب ،رطوبت و سایر مواد مهاجم به داخل کابل می شود و همچنین از نشست و سوراخ شدن لایه های داخلی کابل جلوگیری می کند.علاوه بر همه این موارد خود آرایش لایه بیرونی (متشکل از سیم های z شکل)باعث بهبود محافظت مکانیکی کابل خواهد شد .

فلز بیشتر

استفاده از فلز بیشتر در سطح مقطع این نوع کابلها امکان مهار و تحمل بارهای بیشتر با وزن مرده کمتر را فراهم می سازد.یعنی از طریق افزایش تراکم در کابل و بکار بردن فلز بیشتر (نسبت به سطح مقطع کابل)،مقاومت گسیختی کابل را بسیار بالاتر خواهیم برد،در حالیکه با این کار افزایش وزن قابل توجهی در واحد طول کابل وجود نیامده است.بدلیل نوع ساختار این نوع کابل ها ،در حین ساخت تقریبا بدون چرخش قابل توجهی تولید شده است  و میتوان از آن ها در سازه ها دائمی سبک به عنوان کابلهای باربرو کششی و یا به عنوان کابلهای مهار و نگهدارنده دکلها استفاده نمود.

کابلهای  تشکیل شده از رشته های مدور مارپیچ(Round  Spirel  Strand  Ropes)

این کابلها از تعداد زیادی رشته ساخته شده اند که بصورت مارپیچ به یکی از دوروش regular  lay یا lahg s lay در یک لایه و یا بیشتر به دور یک هسته مرکزی پیچیده شده اند.رشته های که در کنار یکدیگر قرار می گیرند می توانند دارای جهت قرارگیری مخالف هم باشند.اغلب زمانی از رشته های مدور مارپیچ(round  spiral  ropes)استفاده می شود که نیاز به کابل های انعطاف پذیر داشته باشیم.

تراکم سطحی کمتر وسطوح شیاردار

این کابلها دارای تراکم سطحی کمتر وسطوح شیاردار هستندکه باعث راحتی در حمل ونقل آنها می شود ولی از طرف دیگر این کابل ها نسبت به کابل های مارپیچ (spiral ropes)،تحت تأثیر  سایش و خوردگی قرار خواهند گرفت.

حمل ونقل وکاربرد آسان

این نوع کابل ها به خاطر حمل ونقل وکاربرد آسان،بیشتر به عنوان بادبند،سیمهای نگهدارنده و اعضای کششی خرپاهای کم ارتفاع در سازه های موقت مورد استفاده قرار می گیرند و یا اینکه به عنوان handdrail در راه پله ها ،بالکونها و نرده پلها استفاده می شوند.

میانه کابل (rope inserts)

میانه کابل (rope inserts):برای کابل های سیمی استاتیکی به طور معمول از هسته فولادی استفاده می شود ولی در کابل های running ropes به طور معمول از الیاف در وسط کابل استفاده می شود. که البته بین لایه های مختلف نیز از الیاف استفاده می شود بدی این طریق مانع از سر خوردن رشته ها بر روی یکدیگر شوند.

تولید کابلهای استاتیکی از نوعstatic ropes  و bundles

عناصر فلزی تحت کشش (کابلها) باید مقاومت بالایی در مقابل کرنش داشته و نباید در محلی که دچار خیز شده ،پارگی رخ  دهد.علاوه بر این دو مورد ،عناصر فلزی تحت کشش باید در قبال خوردگی  وسایش نیز محافظت شوند. بنابراین این کابلها در حین ساخت باید با بالاترین تراکم ممکن ساخته و بسته بندی شوند.

تولید کابلهای سیمی

تولید کابلهای سیمی طی مراحل مختلفی انجام می شود. فرایندهای گوناگون و جداگانه ای باید انجام بپذیرد تا سیمها را به رشته و رشته ها را به کابل تبدیل کرده و در انتها کابلها را برای تحویل آماده نمایند . این مراحل به دقت بالا و کنترل محصول نیاز داشته و در انتها نیز باید از تطبیق کیفیت محصول تولیدی با کیفیت پیش بینی شده اطمینان حاصل نمود.که البته این کار باید در هر مرحله با دقت و کنترل ویژه ای انجام پذیرد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برداشت : کتاب سازه های پارچه ای تحت کشش(فصل دوم ـــ بخش اول )

نویسنده : میشل زایدل

تألیف و ترجمه : مهندس علی عبدی راد