دانشنامه فنی

کابل ها در سازه چادری

کابل ها در سازه چادری

فرایند ریسیدن و انواع روشهای آن

کابلها در سازه چادری ، به طور کلی کابلها از تابانیدن سیمها در چند لایه به دور یک سیم مرکزی (هسته)ساخته می شوند.که این کار ریسیدن(spinning)نامیده می شود.این کار توسط یک دستگاه سیم پیچ(strander)انجام می گیرد که توسط آن سیمها شکل مارپیچ به خود می گیرند.برای تولید کابلها،بسته به نوع کابل،سطح مقطع کامل و سرعت مورد نیاز برای تولید،از رشته های که پیشتر ساخته شده اند در یکی از دستگاه های زیر استفاده می شود:

  1. Planetary stranding  machine
  2. Tubular stranding  machine
  3. Flyer stranding  machine

نحوه پیچش

هر لایه سیم در مرحله ای مربوط به خود پیچیده می شود(هر لایه مراحل کار جدا دارد).برای اینکه بتوانیم اثرات منفی که در حین فرایند تاب در لایه های مختلف در کابل ایجاد می شود را به طور کامل خنثی کنیم،باید در حین تولید،لایه های سیم را در جهات مختلف نسبت به هم بپیچیم.یعنی جهت پیچش هر لایه با لایه دیگر متفاوت خواهد بود تا از این طریق از تجمع پیچش و اعمال تنش در یک جهت جلوگیری کنیم.(یک لایه راستگرد و لایه بعدی چپگرد پیچیده خواهد شد).

stranding  spider

کابلهایی که از لایه های زیادی تشکیل شده اند وقطر بزرگتری دارند،اکثراً توسط ماشین Planetary  stranding   machine و با سرعت دوران پائین(حدود50 rpm)تولید می شوند.سیمهای فولادی که دور  بوبینها  پیچیده شده اند در محل مربوط به نام stranding  spider  ثابت می شوند(البته بوبینها می توانند در محور این قسمت دوران داشته باشند تا سیمها به راحتی از روی آن ها باز شود ).

تعریف stranding  spider

stranding  spaider در واقع یک قفسه است که بوبین حاوی سیم در آن جای گرفته است و با کشیدن سیم،بوبین به راحتی در این  قفسه  دوران کرده و باعث باز شدن راحتتر سیم می شود.خود این قفسه امکان دوران به دور محور اصلی دستگاه را دارد.هسته میانی کابل که در وسطکابل خوابانده می شود از میان یک محور تو خالی معروف به hollow  shaft به سمت  قسمت closing  die حرکت می کند و در این قسمت (closing  die )سیمهای باز شده از spider تفکیک شدهد و دور این هسته میانی پیچیده می شوند و لایه ای را دور آن ایجاد می کنند.یکی از محاسن استفاده از دستگاه planetary  stranding این است که امکان استفاده از بوبین های بزرگتر در قفسه این دستگاه وجود دارد و بدین طریق امکان بالا بردن راندمان تولید وجود خواهد داشت.

tubular  stranding

کابلهایی با قطر کوچکتر  را می توان با استفادهtubular  stranding تولید کرد که به quick stranders هم مشهور است و دارای سرعتی در حدود 3000rpm می باشد.

بوبینها در این دستگاه به طور منظم در یک ردیف و در طول محور اصلی tube(لوله خالی مدور دستگاه) قرار داده می شوند.موقعیت بوبینها ثابت است و به همراه tupeدوران نخواهد کرد.سیمها از روی بوبین باز شده و به گوشه های tube منحرف می شوند و در طول tube در حال دوران ،به سمت closing  die منتقل می گردند.

preforming و post-forming

سیمها در قسمت closing  die ماشین به یکدیگر ملحق می شوند(سیمهای بوبینها از کناره و سیم مرکزی از وسط) و به هم تابیده شده و فیکس می شوند.به تغییر شکل پلاستیکی  رشته ها زمانی که از مسیر مستقیم خارج شده و منحرف می شوند preforming گفته می شود و به فرایند عبور آنها از میان غلطکهای میانی  پشت هد سیم پیچ دستگاه post-forming گفته می شود. بعد از post-forming کابل شکل نهایی را به خود گرفته و بعد از عبور از روی چرخ شیار دار بر روی درام پیچیده می شود.

این دو فرایند بدین دلیل در طول مسیر انجام می شود،تا تنش داخلی را که در حین فرایند تابانیدن(stranding)تولید می شود،تعدیل کرده و بتوان کابلهایی بدون تنش یا با تنش داخلی حداقل تولید نمود.

تمام این مراحل ،یعنی پیچاندن سیم بدور بوبین،باز کردن سیم،انحراف سیم از مسیر مستقیم  و قرار داردن دوباره سیم در مسیر مستقیم وعملیات تابانیدن (stranding)،تأثیر قابل توجهی  بر روی کیفیت نهایی کابل تولیدی خواهد داشت.سیمهای مجزا در جریان مراحل تابانیدن(stranding)  به رشته تبدیل می شوند.رشته ها نیز در مراحل بعدی به یکدیگر تابیده شده و واحد بزرگتری را بوجود می آورند.بر اساس تعداد مراحل موفقی که ما عملیات stranding را انجام می دهیم،کابل تولید شده نهایی را به تعداد همان میزان تکرار عملیات stranding می خوانند.یعنی می گویند کابل 1 یا 2 یا 3 یا 4   بار تابیده شده (یا مثلاً 4 لا).بر  روی رشته های که یک بار عملیات stranding روی آن ها انجام شده و همچنین بر روی کابل های مارپیچ(spiral  ropes)، می توان مراحل بعدی را برای تولیدstranded  ropes یا  spiral  strand ropes انجام داد.

هسته کابل rope core

تعداد رشته های زیادی به هم تابیده می شوند تا یک هسته کابل (rope core)را بوجود بیاورند و درادامه فرایند ساخت کابل نیز ،رشته های زیادی به دور این هسته کابل تابیده می شوند تا کابل اصلی را بوجود بیاورند که این کار در چندین لایه انجام می شود.بر طبق استانداردهای  مو جود در مورد اساس قرارگیری و زاویه کارگذاری لایه ها ی مختلف نسبت به هم ،این لایه ها می توانند به دو صورت  موازی (parallel-laid)یا اریب(cross-laid) نسبت به یکدیگر قرار گیرند.

کابلهای cross-laid

در کابلهای cross-laid  تمام سیمها در جهت یکسانی کار گذاشته شده اند و زاویه کارگذاری  آنها نیز یکی است،درحالی که در این کابلها طول سیمهای کارگذاری شده در لایه های مختلف با هم متفاوت است.فرایند stranding  (به هم تابیدن سیم ها و تولید کابل) با استفاده از سیمهایی با مقطع دایره ای  و با قطر یکسان انجام می شود و اریب قرار گرفتن سیمها در لایه های مختلف  نسبت به هم سبب می شود که انتقال بار بین لایه های  سیمی مجاور هم به  صورت نقطه ای صورت گیرد .

کابلهای parallel-laid

اما در نوع parallel-laid تمام سیمها طول یکسانی داشته  وجهت کارگذاری آنها نیز یکسان است.ولی در این نوع کابل ها زاویه خوابانیدن و قطر سیم ها و طول سیمهای کار گذاشته شده در لایه های مختلف با هم متفاوت است و انتقال بار بصورت خطی انجام خواهد شد.در حقیقت طول کابل بکار رفته در هریک از روش ها،زاویه خوابانیده شدن سیمها در هر لایه را تعیین  خواهد کرد.

توضیح مترجم:

در نوع اول چون زاویه کارگذاری و طول سیمها در جریان stranding  یکی است،بنابراین در جریان تاب خوردن و پیچش سیمها به دور لایه قبلی ،چون طولی برابر با لایه زیرین دارند با افزایش قطر کابل ،کشش وتنش بیشتری را متحمل خواهد شد و همین کشش اضافه وارده بر این سیمها باعث کج شدن زاویه قرارگیری لایه جدیدتر خواهد شد .اما در نوع دوم چون زاویه قرارگیری وقطر لایه های مختلف را تغییر می دهند لذا اثرات این تنش اضافه وارده به لایه های بعدی خنثی شده .

انواع دیگر فرایند stranding عبارتند از:

  1. Extended paralled  lay
  2. Composite strands
  3. Contra-laid

stranding loss

آرایش مارپیچ سیمها در کابل ،درحقیقت منجر به ایجاد مقادیری تنش،کرنش و فشار اضافی بر متریال خواهد شد.به همین دلیل ،میزان نیروی گسیختگی محاسبه شده با مقدار واقعی آن متفاوت خواهد بود که اختلاف بین نیروی گسیختگی محاسبه شده برای کابل و نیروی گسیختگی حقیقی را افت تاب با stranding loss  می نامند.

stranding facto

در محاسبات  مربوط به کابل اصطلاح دیگری با نام فاکتور تاب  یا stranding factor بیان می شود .stranding factor  یک مقدار تجربی است که برای محاسبه نیروی گسیختگی واقعی مورد استفاده قرار می گیرد و stranding  loss در آن لحاظ شده است. این ضریب با توجه به نتایج آزمایشگاهی توسط تولید کننده  مشخص شده و در اختیار مهندس محاسب قرار می گیرد.

filling  factor

زمانی می توانیم به حد بالایی از مقاومت گسیختگی دست پیدا کنیم که مقاومت سیم مصرفی ،stranding  factor و فلز بکار رفته در سطح مقطع کابل در بالاترین حد ممکن خود باشند .نسبت سطح مقطع فلز بکار رفته  به سطح مقطع دیره شکل کابل را ضریب پرکنندگی یا filling  factor می نامند.

رفتار پیچشی و خمشی کابلها

سیمهای معمولی تمایل دارند تا زیر بارهای وارده ،تاب خود را از دست بدهند (یا به عبارتی تابشان باز شود).تمایل یک کابل به تاب از دو موافه تشکیل شده است که عبارتند از :میزان تاب در حین ساخت و نیروی وارده در اثر تاب.از یک طرف، تنشهای الاستیکی که بخاطر تغییر شکلهای پلاستیک در کابل ایجاد شده اند،در آن باقی می مانند و از طرف دیگر وقتی که کابل تحت بارگذاری قرار می گیرد در اثر این بار گذاری یک تغییر شکل محوری در جهت محور سیم ایجاد می شود که منجر به کاهش زاویه سیمهای کارگذاری شده خواهد شد و این امر نیز منجر به ایجاد  یک گشتاور پیچشی حول محور مرکزی کابل شده و بدین خاطر کابل تمایل به از دست دادن تاب خود خواهدداشت.

چابگرد(left-hand  lay ) یا راستگرد(right-hand  lay)

برای اینکه از باز شدن تاب کابل،تحت بارهای وارده جلوگیری کنیم،می توان گشتاور پیچشی را تقریباً با پیچاندن لایه های سیم در جهت های متناوب(جهت هر لایه با لایه دیگر فرق کند)،از بین ببریم.که جهت  این لایه ها بسته  به جهت قرارگیری در کابل ،چابگرد(left-hand  lay ) یا راستگرد(right-hand  lay)خوانده می شوند.

 گشتاور پیچشی (rotation-resistant) یا بدون گشتاور پیچشی (rotation-free)

بسته به رفتار پیچشی که کابلها در اعمال بار از خود نشان می دهند ویا بسته به گشتاور پیچشی که به گیره ها و اتصالات خود وارد می کنند می توان آن ها را به دو دسته مقاوم در برابر گشتاور پیچشی (rotation-resistant) یا بدون گشتاور پیچشی (rotation-free)تقسیم کرد.

rotation-free

یک کابل rotation-free  دارای یک کابل  مرکزی است که جهت تابانیدن این کابل مرکزی و آخرین لایه رشته های تابیده شده برروی آن با هم متفاوت است.

تعریف rotation-resistan

در حقیقت یک کابل را rotation-resistant می نامند هرگاه “انتهای آزاد کابل زیر بار وارده فقط کمی دوران داشته باشد و یا هنگامیکه،انتهای گیردار کابل  فقط گشتاور پیچشی اندکی به اتصالات وارد کند”.

تعریف rotation-free

و یک کابل را rotation-free می نامند هرگاه “انتهای مهار نشده کابل ،تحت بارگذاری دوران نکند و یا انتهای گیردار آن ،تقریباً هیچ گشتاور پیچشی را به گیره یا متعلقات آن وارد نسازد”.

bundles   of    parallel  strands

وقتیکه  دسته های رشته های موازی (bundles   of    parallel  strands)تحت بار وارده دچار انحناء یا شکم می شوند،رشته های موجود در بیرون تحت کشش بیشتری قرار خواهند گرفت  و رشته های داخلی تحت فشار بیشتری قرار خواهند گرفت.که این فرم ایجاد شده به طور کلی یا جزئی سبب تعدیل و کاهش مقدار بار وارده خواهد شد.ولی در مورد کابل های مارپیچ با هسته مرکزی ،رشته های بکار رفته در آنها بسته به محل قرارگیریشان ،در یک نقطه یا فقط تحت کشش هستند و یا فقط تحت فشار.

بدین طریق ،بخش بزرگی از کشش و نیروهایی که در اثر خمش در کابل بوجود می آیند،تعدیل می یابند. رفتار خمشی کابلهای مارپیچ به طور قابل ملاحضه ای بهتر از رفتار خمشی کابلهای است که از اجتماع رشته های موازی (bundles of parallel  strands )در کنار هم شکل گرفته اند.البته باید به این نکته اشاره نمود سیمها  یا رشته های موازی  را می توان  در حین کار و یا در محوطه کارگاه ساخت.

عوامل اصلی تأثیر گذار در رفتار خمشی کابلهای تحت کشش عبارتند از:

  • خیز
  • بسته های مکانیکی (lock mechanical)
  • قطر سیم
  • طول کارگذاری (lay length)
  • تراکم برشی

متراکم سازی

توان باربری یک کابل در سازه چادری با افزایش سطح مقطع  و استحکام آن افزایش می یابد.در مواردی که نیاز به قطر خارجی کم و سطح مقطع فلزی زیاد (نسبت به سطح مقطع کل کابل )باشد می توان از کابلهای متراکم (فشرده )استفاده کرد.

compacted ropes

در کابلهای متراکم شده می توان به ضریب پر کنندگی(filling  factor) تا حدود 95% نیز دست یافت .برای کاهش منافذ هوا(خلل و فرج)بین سیمهای موجود در کابل،می توان کابل ها را بعد از عملیات تابانیدن (stranding) تحت کشش غلطکی قرار داده و از کناره های نیز کابل را متراکم نموده و باعث تغییر شکل آن شد.کابلهایی که به این شیوه متراکم می شوند را کابلهای متراکم یا compacted ropes می نامند.

Running Ropes

این کابلهای متراکم شده در اصل به عنوان Running Ropes مورد استفاده قرار می گیرند.از آنجائیکه در اثر تراکم،سطح مقطع این کابلها نسبت به حالت عادی کاهش پیدا می کند،در حین حرکت  از روی پولی ها سطح نشیمنگاه آنها بر روی پولی  افزایش یافته و اصطکاک آنها در شیار پولی کمتر خواهد شد.از مزایای دیگر  استفاده از این کابلها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش میزان مقاومت گسیختگی
  • ایجاد تنشهای تکیه گاهی پیوسته و یکنواخت
  • کاهش اصطکاک بین لایه های داخلی و خارجی کابل

پیش کشیدگی

وقتیکه یک کابل تحت بارگذاری قرار می گیرد ،این بار گذاری باعث ایجاد یک کرنش پایدار در کابل خواهد شد،به منظور جلوگیری از این ازدیاد طول ناخواسته و همچنین به منظور افزایش مدول تغییر شکل کابل و امکان تعیین دقیق  طول کابل تحت بار وارده ، کابلها را تحت بار مجاز (و یا بیشتر )در دستگاه مخصوص پیش کشیدگی تحت کشش قرار داده  و اصطلاحاً آنها را پیش تنیده می کنند.درtrackهای مخصوص پیش کشیدگی (که تا 250 متر  هم میرسند)،می توان کابلها را با نیرویی تا حدود 6000کیلو نیوتن تحت کشش قرار داد.

پیش کشیدگی دینامیکی یا dynamic  pre-stretching

نیروی لازم برای کشش توسط یکسری گیره به کابل انتقال داده می شوند.کابلهای بلند را برای راحتی کار به صورت بخش بخش پیش تنیده می کنند.به منظور دستیابی به یک رفتاریکنواخت در کرنش وهمچنین دستیابی به استحکام کرنشی کافی تحت کشش فزاینده ،کابلها در دستگاه ها مکرراً تحت کشش قرار می گیرند که به این شیوه پیش کشیدگی دینامیکی یا dynamic  pre-stretching می گویند.

نیروی کششی

نیروی کششی که در جریان پیش کشیدگی به کابلها وارد می شود.باعث می شود تا سیم های بکار رفته در کابلها در بهترین حالت (آرایش یافتگی )ممکنه برای تحمل تنش قرار بگیرند.اگر نقاطی از کابلها تحت تنش بسیار بالا قرار گیرند مواد بکار رفته در کابلها از حد پلاستیک خود عبور خواهند کرد و این امر باعث تغییر شکل های پایدار در شکل و ساختار کابل خواهد شد.فرایند پیش کشیدگی به ما این امکان را می دهد تا پیک تنشهای وارده در محل را کاهش داده و طول سیمهای بکار رفته در کابل را از طریق کشش اصلاح نمائیم.

بریدن کابلها به طول دلخواه

بعد از تولید ،کابل باید به در طول مناسب بریده و کوتاه شود.کوتاه شدن کابل باید تحت شرایط بدون تنش وهنگامی که در اثر پیش کشیدگی ازدیاد طول پیدا کرده است صورت می گیرد.

کوتاه کردن کابل

در حین کوتاه کردن کابل ،علاوه بر ازدیاد طولی که در حین پیش کشیدگی در کابل ایجاد می شود،باید به انقباضهایی که در اثرتغییر شکلها و انحرافات بالقوه دکل ها و فونداسیون ممکن است در کابل حادث شود نیز توجه کرده ودر محاسبات مد نظر قرار گیرد.این اطلاعات اصلاح شده در مورد طول دقیق برش کابل ،توسط مهندس مربوطه و در طرحهایی که به منظور برش کابل صاف آماده شده است لحاظ می گردد.

از آنجائیکه طول بدون تنش کابل قابل محاسبه نیست،کابل را تحت یک بار از قبل تعیین شده قرار می دهند(بعد از پیش کشیدگی وپیش کشیدگی داینامیکی) وسپس  کابل را بر حسب محاسبات و نقشه های ذکر شده  اندازه گیری کرده و علامت گذاری می کنند و در انتها نیز در طولهای مشخص شده برش می دهند.

انتهای کابل

محل دقیق انتهای کابل که قرار است به یراق آلات متصل شود نیز باید در حین کشش مشخص و علامت گذاری شود و همچنین باید یک خط محوری را در طول این قسمت از کابل علامت گذاری کنیم که این خط محوری در واقع بیانگر یک ناحیه بدون تاب خواهد بود که بعد از برش کابل بوجود می آید و اتصال کابل و اتصالات به هم در این طول انجام می گیرد .علاوه بر موارد یاد شده ،تغییر شکل ایجاد شده در کابل در اثر خیز (تغییر شکل پلاستیک )را نیز باید قبل از برش مد نظر قرار داد.

محافظت کابلهای سیمی

کابلهای با مقاومت بالا حساسیت بسیار زیادی به آسیب های مکانیکی (مانند بریدگی ) و آسیبهای وارده به مواد تشکیل دهنده آنها در اثر سایش و خوردگی دارند.زیرا این خسارت وارده به سختی قابل ترمیم هستند و یا اصلاً قابل ترمیم نیستند.لذا اعضای تحت کشش (کابلها )باید آنقدر خوب محافظت شوند که خوردگی به هیج وجه نتواند در آنها آغاز گردد.البته طراحی سازه ها نیز مهم بوده و طراحی آنها باید طوری انجام شود که قابلیت تعویض اعضای کششی معیوب وجود داشته باشد.

اقدامات انجام شده برای محافظت کابلهای سیمی در مقابل خوردگی را به طور کلی می توان به 4 دسته اصلی  تقسیم کرد:

  • محافظت از خوردگی تک تک سیمها
  • محافظت کابل از داخل
  • محافظت از خارج کابل
  • محافظت از خوردگی کابل از طریق اجرای دیتایلهای طراحی مناسب

محافظت از خوردگی هر یک از سیمها

ماده Galfa

معمولاً برای محافظت از سیمها ی کابل از روش گالوانیزاسون استفاده می شود.بعضی از شرکت های تولید کننده کابلهای سیمی از ماده ای به نام Galfa برای محافظت سیمها استفاده می کنند که آلیاژی مذاب،متشکل از 95% روی و5%آلومینیوم می باشد.

مقاومت Galfa

به علت مقاومت بهتر و بیشتر Galfa  در مقابل خورندگی ،سیمهای روکش شده بوسیله آن نسبت به حالت گالوانیزاسیون معمولی  و در شرایط یکسان ،مقاومت بیشتر و طولانی تری را از خود به نمایش می گذارند.اگر لایه محافظت بیرونی آسیب ببیندلایه های پائینی نقش احیاءکننده ومحافظ در مقابل خورندگی را ایفا خواهند کرد.

انعطلف پذیری Galfa

انعطلف پذیری بسیار بالا وچسبندگی خوب و روکش Galfa باعث شده تا ساخت کابل راحتتر انجام شود.البته لازم به ذکر است که می توان سیمهایی با مقطع دایره ای شکل را تا قطر حدود 3 میلیمتر از فولاد ضد زنگ ساخت و در این صورت دیگر نیازی به مواد محافظ نخواهیم داشت.

محافظت در مقابل خوردگی از درون کابل

کابلهای سیمی که از سیمهای گالوانیزه شده ساخته شده انداگر بعد از ساخت،اقدامات محافظتی لازم در مقابل خوردگی بر روی آنها انجام نگیرد به مرور زمان پوشش روی (zinc)کشیده شده بر روی خود را از دست خواهند داد و در آستانه خوردگی قرار خواهند گرفت.

filling یا lubrication

ما می توانیم برای محافظت از خوردگی ،فضای خالی بین سیم ها و رشته های موجود در کابل را با استفاده از یکسری مواد مرکب وپر کننده (و چسبنده)مناسب پر کنیم و بدین طریق محافظت در مقابل خوردگی را از داخل خود کابل انجام دهیم که به این فرایند پرکردن (filling) یا روانسازی(lubrication)می گویند.

تعریف filling

Filling باعث کاهش اصطکاک داخلی بین تک تک سیمها و رشته ها خواهد شد.متداولترین ماده ای که برای این کار مورد استفاده قرار می گیرد گَرد روی است که بصورت محلول در روغن مصنوعی مصرف می شود. این ماده بلافاصله قبل از مرحله  closing  die اضافه می شود و مقدار باقیمانده را بعداً در حین پیش کشیدگی اضافه می کنند. در حین انجام عملیات تابانیدن سیمها ی فولادی ضد زنگ در فرایند stranding بهتر است برای جلوگیری از داغ شدن بیش از اندازه قسمت closing  die ،از یک غشای نازک از روغن برزک بر روی سیمها استفاده کنیم.

محافظت در مقابل خوردگی از بیرون کابل

اگراطمینان داریم که در حین عملیات نصب ،کابل تحت خورندگی جدی قرار خواهد گرفت ،باید پس از نصب کابل به منظور افزایش مقاومت  در برابر خوردگی روی آن را رنگ کنیم.بدین منظور بعد از اینکه کابل تحت بارگذاری قرار گرفت روی آن را با 4 تا 6 لایه رنگ پیگمنتی و یا رنگ پلاستیکی غیر پیگمنتی می پوشانند.البته بر طبق دستورالعمل ارائه شده از طرف تولیدکنندگان،در صورتی که از کابلهای محافظت شده با Galfa  استفاده می کنید نیازی به این کار نخواهد بود.

محافظت در مقابل خوردگی از طریق دیتایلهای طراحی سازه چادری

در حین طراحی سازه چادری باید نکات ویژه ای لحاظ گردد تا از این طریق بتوانیم اتصالات را در مقابل خوردگی محافظت نمائیم.فضاهای خالی و گپ های بسیار ناچیزی که دور گیره ها،تکیه گاه ها،حلقه هاو… وجود دارند،باید توسط مواد الاستیک و پایدار پر شده و کاملاً درزگیری شوند.در حقیقت مراقبت باید به گونه ای انجام شود که آب باران از روی پوششی که کل طول کابل را پوشانده است عبور داده شود و بگونه ای منحرف گردد که کابل همیشه خشک مانده و خوردگی اتفاق نیفتد.

کابلهای فولادی ضد زنگ

اگر از کابلهای فولادی ضد زنگ با عیار بالا استفاده می کنید،باید توجه زیادی به شرایط  محیطی داشته باشید زیرا اگر لایه محافظ روی این  مواد آسیب ببیند  ،اکسیژن و رطوبت موجود در محیط ،عوامل اصلی شروع خوردگی در کابلها خواهند بود.لذا در نواحی ساحلی می بایست به این نکته توجه ویژه ای داشت.

 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برداشت : کتاب سازه های پارچه ای تحت کشش(  فصل دوم ـــ بخش دوم )

نویسنده : میشل زایدل

تألیف و ترجمه : مهندس علی عبدی راد