دانشنامه فنی

سازه های باز و بسته شونده

سازه های باز و بسته شونده

سازه های باز و بسته شونده

برای فضاهایی که بسیار گسترده هستند اما سقف ندارند؛ می‌توان از سازه های باز و بسته شونده مدرن، استفاده کرد. این سازه‌ها، با پایه‌های بسیار محکم طراحی می‎شوند و بازوهایی بالای آنها قرار می‌گیرند که با پارچه پوشانده می‌شوند. این بازوها می‌توانند به دو صورت باشند:

  • ریلی و مسطح
  • چتری

کاربرد سازه های باز و بسته شونده چیست؟

همیشه وقتی در خانه یا یک ساختمان عمومی، تراس، پشت‌بام یا حیاطی باشد؛ مشکل استتار دید عمومی یا حفظ فضا از تابش آفتاب و بارش‌های طبیعی، مساله‌ساز بوده است. از طرفی شاید بخواهید در چنین فضایی یک مهمانی بگیرید؛ میزی را برای پذیرایی در چنین فضایی بچینید؛ آن‌وقت اگر باران بگیرد یا باد شدید بوزد؛ باید برای محافظت از غذاها یا آسایش مهمان‌ها، سایبانی را فراهم کنید.

در این شرایط شاید به فکر زدن نایلون یا برزنت باشید؛ با این‌حال چنین سبکی از پوشاندن فضا، دیگر قدیمی و بی‌حاصل شناخته شده است. بهترین راه استفاده از سازه های باز و بسته شونده است. در ادامه به ‌طور اجمالی درباره این سازه‌ها، بیشتر می‌خوانید.

تفاوت سازه های باز و بسته شونده مسطح و چتری

این نوع سازه‌ها در نوع بازوهای تعبیه‌شده در آنها، با هم تفاوت دارند.

  • سازه‌های چتری: این مدل سازه‌ها، بازوهای متعددی دارند که به صورت قطری از محور پایه سازه، به سمت بیرون، منشعب می‌شوند؛ هر بازو دو بخش دارد که به صورت زاویه‌ای و متقاطع به هم وصل هستند و به صورت مکانیکی باز و بسته می‌شوند. پارچه‌ این سازه چادری باز و بسته شونده روی این بازوها، نصب شده است.
  • سازه‌های مدرن مسطح: این نوع سازه‌ها را باید در فضاهایی که مساحت محدودی دارند؛ نصب کرد؛ چرا که سطح سایه‌‌بان به صورت ریلی باز و بسته می‌شود. این سازه‌های چهار پایه دارند؛ از بالا هم با آلیاژ محکم به هم وصل هستند.

 بازوهایی که از دو ضلع روبه‌روی سطح سازه پارچه ای باز و بسته شونده رد شده‌اند؛ با فواصل منظم از هم قرار دارند؛ بنابراین پارچه نصب شده بر آنها خوب محکم است. هر وقت بخواهید سازه های باز و بسته شونده مدرن را باز یا بسته کنید؛ بازوها از یک سمت به سمت طرف مقابل و حالت ریلی حرکت می‌کنند.

بهترین نوع سازه باز و بسته شونده از نظر کاربرد

 اگر می‌خواهید زیباترین طراحی را در فضای تراس، حیاط یا روف گاردن خود داشته باشید؛ باید بگذارید که کارشناسان طراحی سازه های چادری باز و بسته شونده شما را در انتخاب این دو مدل سازه، راهنمایی کنند. معمولا سازه‌های مسطح مدرن برای تراس، روف گاردن یا حیاط استفاده می‌شوند.

اگر طول حیاط زیاد باشد؛ باید از چند سازه کنار هم استفاده کرد؛ تا نمای طراحی خراب نشود. در محیط­های بزرگ چند هزار متری معمولا برای کاهش تعداد پایه‌های از تعداد زیادی سازه چتری استفاده می‌شود. برای تراس‌های کوچک، حیاط‌های متوسط یا کافه و رستوران هم می‌توان از سازه پارچه ای باز و بسته شونده ، چتری استفاده کرد.

جمع‌بندی

برای استفاده از هر کدام این انواع سازه های باز و بسته شونده می‌توانید، تصاویر شرکت ماهوت را ببینید و ایده بگیرید؛ از جنس پارچه و چادر هم خیال‌تان راحت باشد.  ماهوت بهترین سازه‌ چادری باز و بسته شونده در کشور را تولید و نصب می‌کند.