دانشنامه فنی

سایه بان پارچه ای :ساخت پارچه های روکش دار(بخش آخر)

سایه بان پارچه ای :ساخت پارچه های روکش دار(بخش آخر)

بریدن تکه ها در سايه بان پارچه اي

برش یا cutting out  به معنی برش سطح منسوج به یک یا چند قسمت و مطابق با ابعاد و یا الگوی طراحی شده و به عنوان بخشی از مراحل ساخت می باشد.

فرایند الگو یابی و طراحی در سايه بان پارچه اي به طور معمول توسط مهندسان انجام می پذیرد.مساحت سطح،جزئیات لبه ها و درزها از طریق گفتگو و مشورت با معمار تعیین می شود.برش قطعات و اتصال آنها به هم ،بسته بندی و انتقال و تحویل نیز به عهده سازنده می باشد. در شرکت سازه های پارچه ای ماهوت فرایند الگو یابی و طراحی توسط مهندسان متخصص وبا تجربه برای طراحی سازه های مختلفی، اعم از سایبان چادری، چتر پارچه ای، چتر جمع شونده، پارکینگ چادری،سقف پارچه ای ، سايه بان پارچه اي ،آلاچیق چادری، نما ساختمان و … صورت میگیرد.

الگوی برش

هدف از برش ،تولید الگوی محاسبه شده با بالاترین میزان دقت ممکن می باشد.این کار از طریق انتقال الگوی برش هر یک از نوارها به روی پارچه رول شده و بریدن این طرح ها از روی پارچه و بیرون آوردنشان صورت می پذیرد.نقشه ها ی برش ،شامل اطلاعاتی در مورد مشخصات اصلی مواد ،جزئیات اتصلات ولبه ها وشکل های برش نوارها می باشد.در این نقشه ها پهنای درز و مقادیر مجاز درز داده می شوند تا امکان اتصال نوارها به یکدیگر فراهم شود و همچنین اطلاعات مربوط به تلورانس های طولی و طول های تولیدی نیز داده می شود.

مواد در معماری پارچه

اطلاعات مربوط به مواد در معماری پارچه، شامل مساحت ،ماکزیمم عرض نوار و نوع پارچه می باشد.علاوه بر این موارد ،اطلاعات  مربوط به جهت اصلی پارچه و میزان مقاومت گسیختگی پارچه در جهت تاروپود نیز داده می شود که در شرکت ماهوت این اطلاعات به صورت کامل مدنظر گرفته میشود.

نوع لبه و جزئیات مربوط به گوشه ها و اتصالات سطح پوسته،در نقشه های طراحی داده خواهد شد.علاوه بر این ،منبعی نیز به پیوست برای توضیح تمام اطلاعات و جزئیات داده شده در نقشه ،همراه با نقشه ها ارائه می گردد.اطلاعات هندسی مربوط به هر یک از تکه هایی که باید بریده شوند را نیز می توان از نقشه های جداگانه ای که برای هر یک از تکه ها به صورت جداگانه طراحی شده است، مطالعه نمود.این اطلاعات حتی شامل تمام مختصات و طولهای گوشه ای اصلاح شده (compensate) نیز می باشد.

طراحی قطعات بر روی مواد پارچه ای و همچنین ارائه اطلاعاتی درباره میزان ضایعات در حین برش و اندازه قاب برش ماشین بوسیله سازنده  انجام می شود.علاوه بر این ،از خطوط سیستم یا system lines   نیز  برای علامت گذاری و مشخص کردن درز، تسمه گذاری و محور کابلها استفاده می گردد.

اتصال تکه ها در سازه چادری

برای اتصال تکه ها به یکدیگر ،لبه های نوارها را می کنند تا این لبه ها کاملاً مشخص باشد و هیچگونه تاخوردگی یا چین خوردگی ناخواسته ای در حین عملیات دوختن ،جوش دادن یا چسب زدن نوارها به هم ایجاد نگردد.در حقیقت این کار اشتباهاتی را که ممکن است به علت یک شکل بودن کل سطح در حین اتصال لبه به وقوع بپیوندد را از بین خواهد برد.

ابزار برش پارچه های روکش شده

برش پارچه های روکش شده را با توجه به ظرفیت برش ،ضخامت لایه وهندسه لبه (شکل کناره نور)،می توان هم بوسیله ابزار دستی و هم بوسیله ماشین برش انجام داد.

در سازه های چادری اکثر برش ها بر روی ماشین وتوسط کاترهای مشخصی انجام می گیرد. در پروسه برش اتوماتیک یا برش دستی لایه ها (با استفاده از ابزار دستی )و با توجه به شعاع ،طول نوار و ضخامت لایه ،می توان از هر یک از کاترهای کشنده ،فشار دهنده ،دوران کننده،ونوسان کننده بهره گرفت.

استفاده از برش های حرارتی بدین خاطر که باعث چسبناک شدن لبه های بریده شده می گردد مطلوب نمی باشد.استفاده از کاترهای لیزری نیز مشکل ساز خواهد بود زیرا در حین فرایند برش ،مخلوطی از هوای کلردار را در محیط پخش می کنند مافوق صوت (به همراه میز خلاء) را می توان به عنوان یک ماشین اصلی در امر برش مورد استفاده قرار  داد ولی استفاده از این ماشین به خاطر قیمت بالای آن به طور معمول مقرون به صرفه نخواهد بود.البته امکان استفاده از دستگاه برش واتر جت (water jet)برای برش پارچه هنوز بررسی نشده وباید مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد.

نوار با یک شکل  هندسی

وقتی که قرار باشد تا یک تعداد نوار با یک شکل  هندسی مشابه بریده شود ،می توان از قالب های پیش ساخته ای که از مواد محکم تری ساخته شده اند به عنوان الگو استفاده نمود تا بدین طریق سرعت کار افزایش یابد . نوارها را می توان هم به صورت تکی و هم در تعداد زیاد برید،که این کار به شکل هندسی نوارها و سایر الزامات مرتبط بستگی دارد.در انتها نیز باید طول های بریده شده هر یک از نوارها کنترل و تائید شود و تا بتوان ادامه کار ساخت سازه پارچه ای را انجام داد و به شکل مورد نظر اعم از سايه بان پارچه اي ، سقف چادری، سقف بازوبسته شونده، سقف اتوماتیک،سازه باز وبسته شونده،  سایبان پارچه ای، پارکینگ پارچه ای و… رسید.